
A 2025-ös Honda Customs verseny első helyét az olasz MAAN Motocicli által épített Hachimaan GB350S hódította el.
A korábbi sikeres évekhez hasonlóan idén is színvonalas verseny zajlott, ahol a Honda A2-es jogosítvánnyal is vezethető újdonsága, a minden ízében korhű, retró stílusú GB350S állt a középpontban. A régi iskolát követő, letisztult modell tökéletes választásnak bizonyult, mivel semmi nem szabott gátat annak, hogy az építők személyisége és kreativitása teljes mértékben érvényesüljön.


Első helyezett: Hachimaan – Olaszország
Ezúttal a Hachimaan volt a viadal legradikálisabb átépítése, így nem meglepő, hogy a teljesen átlényegült motor 9 572 szavazatot, azaz a 30 094 beérkezett voks 31%-át söpörte be a www.hondacustoms.com oldalon. Ez egy bobber stílusú, japán formajegyeket viselő, mélykék fényezésű gép megannyi egyedi alkatrésszel, ami a 2022-es Honda Customs-győztes MAAN Motocicli Audaci (@motocicliaudaci) műhelyében látott napvilágot – akkor egy CMX500 Rebel-átépítéssel diadalmaskodott a talján gárda
Nicola Manca, az Motocicli Audaci alapítója és vezetője nagy lelkesedéssel mesélte, miként sikerült három év alatt két bajnoki címet is begyűjtenie.
Gratulálunk az újabb győzelemhez! Milyen érzés másodjára is megnyerni a Hondacustoms.com motorépítő-versenyt?
Nos, nagyszerű érzés, elégedettnek érzem magam. Első alkalommal sok tényező segíthet. A közönség, a sors, a kezdők szerencséje... de másodszor is elhódítani a trófeát igazán nehéz feladat, soha nem lehet biztosra venni, hogy sikerül. Afféle jóváhagyás, ami megerősít bennünket, hogy jó úton járunk.
Mi ösztökélt benneteket a Hachimaan megalkotására, és ez miként befolyásolta a végső koncepciót?
Egyszer már részt vettünk a versenyben, így szinte kötelező volt még magasabbra helyeznünk lécet. Annál is magasabbra, mint a radikális Maanboard esetén. Mindazonáltal próbáltunk úgy eljárni, hogy minden tiszteletet megadjunk a márkának, és ne veszítsük szem elől a mérnökök és a tervezők látomását. Mikor megpillantottuk az átépítésre szánt gépet, nevezetesen a gyönyörű 350S-t, már tudtuk, hogy tökéletes cafe racer, scrambler vagy brat style bringa válhat belőle. Ezért aztán arra törekedtünk, hogy a lehető legtávolabb ússzunk a fősodortól, s valljuk be, igazunk lett! Mi úgy gondoltuk, hogy ennek a modellnek a léghűtéses, egyhengeres erőforrás a legszebb része, s ezt kívántuk kihangsúlyozni. Az alapötlet az volt, minden egyéb összetevőt a háttérbe szorítsunk, és arra használjunk, hogy kiemelje a motort a formavilágból. Mindemellett a japán chopperek is megihlettek minket. Minimalista stílusban fogantak, karcsúak és függőleges motorra épülnek – ez egy újabb tisztelgés a felkelő nap országa előtt.
Melyik összetevő módosítása jelentette a legnagyobb kihívást, és hogy oldottátok meg a feladatot?
Egyértelműen a váz hátsó részének átformálása volt a projekt legfontosabb része. Ezzel teljesen átrajzoltuk a motor vonalait, márpedig az eredeti formavilág tökéletesen kiegyensúlyozott és harmonikus. A teljes folyamat során tiszteletben kellett tartanunk az alapmodellre jellemző összhangot, valamint az üres és a beépített helyek váltakozását. Úgy kellett újra gondolnunk a koncepciót, hogy közben nem alkudhattunk meg az esztétikumot illetően. Úgy hisszük, hogy a rövid idő alatt, ami rendelkezésünkre állt, sikerült olyan motorkerékpárt létrehoznunk, melyre minden irányból jól esik rápillantani. Egységes és kiforrott – minden vonal feszes és a helyén fut!
Melyik a kedvenc Hachimaan-alkatrészed? Ki tudnál emelni egy részletet?
Az én kedvencem határozottan a kézi kapcsolású váltó. Nem könnyítette meg a dolgunkat, hogy emellett döntöttük, hiszen sokkal egyszerűbb lett volna a kormányon hagyni a kuplungkart, de nem lettünk volna következetesek a csupaszítás terén. Minden egyes alkatrészt átdolgoztunk a letisztultság jegyében, a kormányt is megszabadítottuk a karoktól és a vezetékektől.
A kézi kapcsolású váltó nem arról híres, hogy olyan praktikus lenne, mint a DCT, de már az építés kezdetén elhatároztuk, hogy igazodunk a stílus követelményeihez. A váltógombként használt biliárdgolyónak pedig mindig nagy vonzereje van.
Mennyi időt vitt el a teljes építési folyamat, és mely részeknél adódtak nem várt bonyodalmak?
Kaptunk egy hívást márciusban a Honda Olaszországtól, hogy a befejezés határideje május 15. Igen ám, de közben volt egy Honda CL500-rendezvényünk Afrikában, úgyhogy a munka megszervezése volt a legfontosabb feladat. Nem kevesebb, mint 250 órát dolgoztunk a motoron mindössze 20 nap alatt. Reggel, este, éjjel... Aztán mindent elküldtünk fényezésre a Willy Motoarthoz Milánóba. Míg mi az afrikai sivatagban küzdöttünk, Willy lefestette a motort és visszaszállíttatta a műhelyünkbe. Három nap alatt mindent összeszereltünk és átvizsgáltunk, hogy rendben legyen. Szerencsére nem adódott különösebb problémánk. Ha adódott volna, aligha végzünk a megjelölt határidőig. Az egész folyamatot a vonalak tanulmányozása, a ránk váró feladatok meghatározása és a csapat szervezése előzte meg.
Hogy lehet egyensúlyozni a forma és a funkció között egy épített motor esetében?
Ha custom gépet rakunk össze, elsősorban az érdekel minket, hogy milyen érzéseket vált ki az adott motorkerékpár a szemlélőben még mielőtt felülne rá. Így volt ez a Maanboard, majd a Hachimaan esetében is – elképzeltük, ahogy a biarritzi homokon versenyez. Láttuk magunk előtt, ahogy végiggurul a tengerparton és felkelti a járókelők figyelmét. Egy „lassú” motor, amiről azt feltételezné az ember, hogy hosszú löketű. Ha egy motor jó érzéseket kelt benned, a forma és a funkció egyé válik. Ugyanakkor a Hachimaan esetében a forma nyilván előnyt élvezett a funkcióval szemben, elvégre aki az ilyen motorokat szereti, elsősorban a stílusra érzékeny. Egy kicsit olyan, mint analóg fényképezőgéppel vagy kamerával rögzíteni az eseményeket: kevésbé kényelmes, mint egy digitális eszközzel, de roppant vonzó és a kielégítő.
Mi teszi a GB350S-t eszményi alappá az átépítésekhez?
A GB fantasztikus kiindulópontnak bizonyult, nagyon rég nem láttunk ilyen kiváló alapot. A verseny résztvevői szerették volna kiemelni karakterét, bemutatva, hogy a GB a customgép-építők álma, s néhány módosítással bármivé átalakítható. Lehet soft custom, versenymotor, flat track legenda, sőt akár extrém chopper is! Egyszerű szerkezet, ugyanakkor nagyszerű műszaki megoldások jellemzik, így az egyik kedvenc modellünk a Honda kínálatában, még a garázsátépítések megszállottjait is elkápráztatja. Persze legfőbb fegyvere maga a motor. Igazi mestermű!
Dolgoztatok már a GB350S-en, a CMX500 Rebelen és számos egyéb típuson a verseny kapcsán, de mi lenne az álomgép a Honda palettáján, amit a legszívesebben kezelésbe vennétek? És milyen formát öltene?
Ez egy trükkös kérdés, tudom ám! Nekem a kis összlökettérfogatú motorok a gyengéim, ezért is kedvelem a Monkeyt, amit szintén használtam már versenyeken. Ezen kívül szerintem a Dax, a GB (a végtelen lehetőségek miatt) és a CL500 kellőképpen sokoldalú még.
Mivel a hat éve megrendezett versenynek eddig öt különböző győztese volt, a MAAN Motocicli idei elsősége azt jelenti, hogy az olasz építők csapata az egyetlen, amely kétszer is diadalmaskodott a Honda Customs-on.
Második helyezett: Mia – Portugália
A „Mia” egy stílustiszta, korhű café racer, így nem meglepő, hogy szoros küzdelemben maradt le az első helyről a győztes Hachimaannal szemben. Ez a motor a TubaisMoto (@tubaismoto) műhelyéből érkezett, és sajátos formavilágát meghatározza a 60-as éveket idéző, szinte függőlegesen álló első idom, a régies légterelő, az alacsonyan futó, fekete kipufogó, valamint a látványos, fűzött küllős kerék.
„Örülünk a második helynek, de igazság szerint csalódást keltő, hogy csak egy hajszállal csúsztunk le a győzelemről. Mindenesetre fantasztikus élmény volt részt venni a versenyen, és ez a gyönyörű, kortalan motor a kereskedésünk ékköve lesz” – nyilatkozta Xavier Paiva, TubaisMoto projektvezetője.


Harmadik helyezett: Grand (B)rix – Sporty Bike – Németország
Akárcsak tavaly, most is Németország hódította el a képzeletbeli dobogó alsó fokát a visszafogottan elegáns Grand (B)rix Sporty Bike-kal. Ez az arany-fekete színösszeállításban pompázó szépség Frankfurt legfontosabb Honda-kereskedésében, Honda Centre-ben (@hondamotorrad_de) készült, és olyan egyedi megoldások teszik különlegessé, mint az alacsonyabban rögzített és sportosabb kormány, az arra rögzített visszapillantó, valamint a régies markolat, ami letisztult, stílustiszta café racerré varázsolja a csupaszmotort.
„Megmutattuk, hogy mennyire kreatív és lenyűgöző lehet egy átépített motor” – jelentette ki Klaus-Peter Kniedel, a Honda Germany motoros sajtókapcsolatokért felelő munkatársa. „Roppant elégedetten és büszkén távozunk ezzel a harmadik hellyel, mivel háromszor vettünk részt a versenyen, és már másodszor állhattunk dobogóra.”