Technológiai szótár
Az izgalmakat hajtó technológia
Minden újítás célja, a motorozás még élvezetesebbé tétele. Merüljön el a szójegyzékben, hogy megtudja, hogyan biztosítják a Honda fejlesztései az irányítás, a biztonság és a teljesítmény legmagasabb szintjét minden utazása során.
Váztechnológia
6 tengelyes IMU
A hattengelyes helyzetérzékelő szenzor (IMU) képes pontosan meghatározni a motorkerékpár dőlésszögét és gyorsulását az orsózási, a bólintási és a forgási irányokban. Ezeket az információkat számos vezetéstámogató és biztonsági rendszer használja, ilyen például a kanyarodást segítő ABS és a hátsó kerék elemelkedésének szabályozása.
Dupla keresztlengőkaros első felfüggesztés
A GL1800 Gold Wing modelleken kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés található, amely a hagyományos teleszkópvillákat felső és alsó lengőkarokkal és egyetlen első lengéscsillapító egységgel helyettesíti. Ez összenyomott állapotban is lehetővé teszi a függőleges mozgást (a teleszkópvillához képest), ami több helyet jelent a kerék mögött, így a motor előrébb szerelhető fel, és a motoros is előrébb ülhet, a burkolat pedig védelmet biztosít az időjárással szemben. A rendszer emellett csökkenti az elülső rész beesését erős fékezéskor, növelve a motorkerékpár stabilitását és biztonságérzetet adva a motorosnak.
Pro-link egység
A Pro-Link egység kialakítása során a hátsó lengéscsillapítót teljes egészében beépítették a lengőkarba, amely ezáltal a hagyományos kivitelhez képest alacsonyabbra került. Mindkét megoldás hozzájárul a súly központosításához.
Pro-Arm
A Pro-Arm egyoldalas lengőkaros hátsó felfüggesztés. Ezt a technológiát eredetileg a Honda endurance versenymotorjaihoz fejlesztették ki, hogy a futam során felgyorsítsa és megkönnyítse a hátsó kerék cseréjét. Ez a fajta lengőkar sportos és minőségi megjelenést és érzetet kölcsönöz azoknak a sport- és sporttúramotorjainknak, amelyeken megtalálható.
Szeparált működésű, nagy dugattyús teleszkópok (SFF-BP)
A szeparált működésű, nagy dugattyús teleszkópok esetében az egyes villaszárakhoz külön-külön beállítható a rugócsillapítás, ami lehetővé teszi a kiegyensúlyozott és optimalizált szabályozást. A nagydugattyús lengéscsillapító kialakítása lineáris rugózási mozgást biztosít, még a rugóút elején is.
Elektronikus felfüggesztés
Az elektronikus felfüggesztési rendszer a körülményeknek megfelelően, automatikusan állítja a csillapítási jellemzőket. Egyes kaland- és túramotorjaink esetében a motoros a műszeregységen kiválaszthatja, hogy szállít-e utast és/vagy csomagot, és a rendszer ennek megfelelően automatikusan beállítja a csillapítást.
Pro-link motorra szerelt egység
A Honda egyes szupersport modelljein a motorra szerelt Pro-Link használata esetén a hátsó felfüggesztés egyedi módon közvetlenül a motorblokkhoz kapcsolódik. Ez jobb tapadásérzetet biztosít a hátsó gumiabroncshoz, és segít elvezetni a vázon át a kormányba átadott külső erőket. Ez pedig javítja a nagy sebességű stabilitást.
Kényelmi technológia
Fűtött markolatok
A fűtött markolatok javítják a motoros kényelmét és az irányíthatóságot hideg körülmények között. Egyes modelleken már alapfelszereltségként megtalálható, illetve eredeti Honda tartozékként kaphatók a kínálat nagy részéhez.
Apple CarPlay/Android Auto
Az Apple CarPlay, az Android Auto és a Bluetooth biztonságos és könnyen használható kommunikációt biztosít az okostelefonnal. A felhasználó telefonálhat, valamint zenét, navigációt és üzenetküldést is elérhet, ha a fejhallgatót csatlakoztatja. Lehetőség van a rendszer hangutasítással történő vezérlésére is egy headset segítségével.
Sebességtartó automatika
A sebességtartó automatika segítségével a vezető pontosan beállíthatja az utazósebességet, így a hosszú utakon és az egyenes útszakaszokon kevesebbet kell használnia a gázmarkolatot, ami kényelmesebb, kevésbé fárasztó motorozást jelent.
Választható vezetési módok
A választható vezetési módok lehetővé teszik a motoros számára, hogy előre beállított és testreszabható felhasználói módokat válasszon. Ezek a módok egyedileg kalibrált teljesítményleadást, HSTC-beállításokat és motorfékezési szintet kínálnak, így igazodnak a motoros igényeihez vagy a vezetési körülményekhez.
Honda RoadSync
A Honda RoadSync alkalmazás lehetővé teszi a motorkerékpár teljes körű okostelefonos csatlakoztatását. Ez lehetővé teszi, hogy a motoros Bluetooth-on keresztül telefonálhasson, üzeneteket küldhessen és zenét hallgathasson.
Gyorsváltó
A gyorsváltó tengelykapcsoló nélküli váltást tesz lehetővé, ami sportosabb és izgalmasabb vezetési élményt jelent. Ezenfelül utas szállítása esetén is simábbá teszi a sebességváltást.
LCD-kijelző
A folyadékkristályos (LCD) mérőműszerek kompakt és egyszerű formában nyújtanak intuitív és könnyen leolvasható információkat a motorosoknak.
Elektronikusan állítható szélvédő
Az elektronikusan állítható szélvédő zökkenőmentes magasságállítást biztosít egyetlen gombnyomással, menet közben is.
Szélvédő leengedése parkoláshoz
Az automatikus parkolási funkció leengedi a szélvédőt, amikor kikapcsolják a főkapcsolót, így a vezető kényelmesebben manőverezheti a motort, és jobban láthatja a környezetét. Amikor pedig ismét gyújtást ad, a szélvédő felemelkedik a korábbi magasságba az előre beállított sebesség elérésekor.
Jármű infotainment rendszere (IVI)
A rendszer egy IVI-vezérlőegységből, egy GPS-antennából, egy TFT kijelzőből és egy többfunkciós választókapcsolóból áll. A Honda RoadSync Duo kompatibilis alkalmazás okostelefonra történő telepítésével az ügyfelek prémium szintű csatlakozási szolgáltatásokhoz férhetnek hozzá.
Opcionális gyorsváltó blip funkcióval
Ezzel a rendszerrel a gyorsváltó reakcióját a motoros a műszerrel állíthatja be, ami megváltoztatja a váltási érzékenységet és a kapcsolási érzetet. Az automatikus blip funkció automatikusan megemeli a motor fordulatszámát az optimális értékre a sima és zökkenőmentes visszaváltás érdekében.
Honda RoadSync Duo
A Honda RoadSync Duo a Honda Roadsync összes előnyével rendelkezik, ezen felül egy vezérlőegységgel és GPS-antennával is fel van szerelve. Ennek köszönhetően a jármű státuszán alapuló, prémium minőségű hálózati szolgáltatások is használható, például a motoros útvonalhoz igazodó, teljes térképes navigáció, az akkumulátor töltöttségén és a hatótávolságon alapuló útvonaltervezés (elektromos járműveknél), a motor karbantartásával kapcsolatos értesítések és riasztások, az elektromos járművel kapcsolatos tájékoztatók és riasztások, és számos további opció is elérhető.
Fűtött ülések
A fűtött ülések mind a vezető, mind az utas számára (modelltől függően) biztosítják a szabályozható ülésfűtés kényelmét, hogy hidegebb körülmények között is optimális legyen a vezetési komfort.
TFT kijelző
Ma már a Honda számos motorkerékpárjában és robogójában TFT található kijelző. Ez a fajta színes kijelző világos és tömör felhasználói információkat nyújt, és egyes modellekben érintőképernyős technológiát is tartalmaz.
Motortechnológia
Elektronikus gázmarkolat (TBW)
Az elektronikus gázmarkolat (TBW) elektronikusan szabályozza a fojtószelepek nyitását és zárását, így az ilyen rendszerrel szerelt motorokban nincs mechanikus kapcsolat a gázmarkolat és a fojtószelepek között. A TBW lehetővé teszi, hogy a PGM-FI rendszer pontosan szabályozza a fojtószelepnyitást a teljes fordulatszám-tartományban, így szabályozott és progresszív nyomatékot biztosít. Ennek köszönhetően számos vezetéstámogató rendszer használatára van lehetőség, ilyen például a több különböző vezetési mód, a Honda állítható nyomatékszabályozó (HSTC), az egykerekezés-gátlás, valamint a választható teljesítmény- és motorfékezési szintek.
Félbütykös hajtott vezérműtengelyek
A félbütykös áttétrendszer a vezérműlánc mellett egy további alapjárati fogaskereket is tartalmaz a vezérműtengelyek meghajtására. Az üresjárati fogaskereket közvetlenül a forgattyústengely hajtja meg, így rövidebb vezérműláncra van szükség, ami magasabb motorfordulatszám és nyomaték elérését teszi lehetővé. Emellett ez a megoldás a lánc nyúlásának a kockázatát is csökkenti, és magasabb fordulatszám mellett is segít megőrizni a bütyök és a forgattyústengely szinkronizálását, valamint a lánc tartósságát.
DLC gyémánt-szerű bevonat
A Honda szupersport modelljei közül néhányat DLC (Diamond-Like Carbon) bevonatú vezérműtengelyekkel szereltek fel. Ez a bevonattechnológia alacsony súrlódási együtthatóval rendelkezik, és közvetlenül az RC213V-S-ből került átvételre. Csökkenti a súrlódás okozta veszteséget a vezérműben. A különböző felületek közötti súrlódás csökkentésével hatékonyabbá és tartósabbá teszi a vezérmű alkatrészeit.
DSFI kettős szekvenciális üzemanyag-befecskendezés
A kettős szekvenciális üzemanyag-befecskendezés (DSFI) a szívócsatornák előtt elhelyezett további üzemanyag-befecskendezőkkel rendelkezik. Ezek az injektorok magasabb fordulatszámon működnek, így növelik az üzemanyag-levegő arányt, és optimális nyomaték- és teljesítményleadást biztosítanak.
Alapjárati leállító rendszer
Az alapjárati leállító rendszer a beépített indítógenerátorral együtt működik, és a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében kikapcsolja a motort, amikor a jármű megáll. Amikor a motoros gázt ad, hogy elinduljon, az indítógenerátor zökkenőmentesen újraindítja a motort.
Integrált indító-generátor
A beépített indítógenerátor egyszerre felelős a motorblokk elindításáért és az akkumulátor töltéséért, így gondoskodik a zökkenőmentes indulásról és az optimális töltésről. Emellett egyes modelleknél ez a rendszer biztosítja az alapjárati leállítási funkciót is.
ESP Enhanced Smart Power
A Honda robogóinak legújabb generációjában már ESP+ (Enhanced Smart Power) motor üzemel. Ezt a rendkívül praktikus erőforrást számos finomítással fejlesztették ki a hatékony teljesítményjellemzők és az alacsony üzemanyag-fogyasztás biztosítása, valamint a csendes működés és a kiváló tartósság érdekében.
EV-technológia
Gyalogtempó üzemmód
Az alacsony sebességű előre- és hátrameneti segédrendszer támogatja a szűk helyeken történő manőverezést, és lehetővé teszi, hogy a motoros ellenőrzött sebességgel kapcsolja be a hátrameneti meghajtást. A motoros az indítás/hátramenet kapcsoló megnyomásával aktiválhatja a gyalogtempó üzemmódot (ez a műszerfalon is látható). A motorkerékpár ilyenkor lassan halad, és csökkenti a terhelést ott, ahol a kézi erőkifejtés önmagában nem elegendő (meredek emelkedőkön és szűk parkolóhelyeken).
MPP Mobile Power Pack e
A Honda elektromos robogó modelljei a kényelmes kihúzható és cserélhető akkumulátor-koncepció előnyeit élvezik, és a Honda kivehető, könnyű akkumulátor-rendszerével, a Mobile Power Pack e: (MPP). Az MPP-rendszerek lehetővé teszik az akkumulátor cseréjét a folyamatos használat és nagyobb hatótávolság érdekében, miközben a legmodernebb lítium-ion akkumulátor-technológiával rendelkeznek.
Aktív sebességhatároló
Az Aktív sebességhatároló megakadályozza, hogy átlépje a beállított sebességhatárt, és ezzel segít elkerülni a véletlen gyorshajtást. Így Ön lakott területen vagy autópályán egyaránt nyugodtan motorozhat.
Választható motorfékerő szintek
Az autópályán válasszon kisebb lassítási szintet, így sima és nyugodt utazásban lesz része. A kanyargós utakon váltson magasabbra, így nagyobb fékerőt kap, amikor visszaengedi a gázmarkolatot.
Teljesítménytechnológia
HESD Honda elektronikus kormánycsillapító
A Honda elektronikus kormánycsillapító (HESD) elektronikusan vezérelt kormánycsillapítást biztosít, amely automatikusan igazodik a jármű sebességéhez. A rendszer képes növelni a csillapítási hatást nagyobb sebességnél a stabilitás biztosítása érdekében, és csökkenteni a csillapítást alacsonyabb sebességnél az agilis kezelhetőség és a manőverezhetőség fenntartása érdekében.
OBTI Objective Based Tuning Interface (Öhlins elektronikus felfüggesztés)
Az OBTI (Objective Based Tuning Interface) lehetővé teszi a motoros számára, hogy a felfüggesztési módokat közúti használat, versenypálya használat és eső üzemmód alapján válassza ki. Az üzemmódok menet közben is kiválaszthatók. A csillapítás a kerékfordulatszám-érzékelők és az IMU valós idejű értékei alapján, a motoros öt fontos területen finomhangolhatja a rugózási jellemzőket, beleértve az első és a hátsó csillapítást, a fékezést, a gyorsulást és a kanyarodást.
2-Motor Throttle Body TBW
Az először a 2024-es CBR1000RR-R modellben megjelent kétmotoros TBW rendszerben az egyes fojtószeleppárokhoz két motor van csatlakoztatva. Ez lehetővé teszi a fojtószeleppárok egymástól független nyitását és zárását, ami a pontosabban szabályozott teljesítmény- és nyomatékleadást, valamint a motorfékezés szabályozását teszi lehetővé.
Vezetéstámogató rendszerek
Tolatási asszisztens rendszer
A hátrameneti segédrendszer által a motoros meghatározott sebességgel használhatja a hátrameneti hajtást. A motoros az indítás/hátramenet kapcsoló megnyomásával aktiválhatja a hátrameneti üzemmódot (ez a műszerfalon is látható). A motorkerékpár ekkor lassan halad hátramenetben, és csökkenti a terhelést ott, ahol a kézi erőkifejtés önmagában nem elegendő (meredek emelkedőkön és szűk parkolóhelyeken).
Hegymeneti elindulást segítő rendszer (HSA)
A Hegymeneti elindulást segítő rendszer (HSA) megálláskor egy rövid időre még behúzva tartja a féket, így megkönnyíti az elindulást, és megakadályozza, hogy a motorkerékpár hátraguruljon, amikor lejtőn megállnak vele.
Hátsó kerék elemelkedésének szabályozása
A hátsó kerékemelés-szabályozás egy másik, a legújabb ABS-rendszerekbe integrált rendszer. A kerékfordulatszám-érzékelők és/vagy a helyzetérzékelő szenzor (IMU) adatai alapján szabályozza a féknyomást, így kemény vagy hirtelen fékezés esetén is visszafogja a hátsó kerék elemelkedését. A motoros így kézben tarthatja az irányítást, és kiegyensúlyozottan és hatékonyan fékezhet.
Kanyarfényszórók
A kanyarkövető fényszóró a helyzetérzékelő szenzor (IMU) dőlésszöggel kapcsolatos adatai alapján működik. Amikor a motorkerékpár bedől a kanyarban, felkapcsol a belső kanyarfény, ami jobban bevilágítja a kanyart, és fokozza a láthatóságot.
Egykerekezés-gátló rendszer
Az Anti-wheelie egy olyan rendszer, amely mérsékli és csökkenti az első kerék felemelkedését kemény és hirtelen gyorsításkor. Felhasználja az ABS rendszerből származó információkat, és az elektronikus gázmarkolat és a HSTC rendszerei működtetik, így csökkenti a motornyomatékot, és segít elkerülni az első kerék felemelkedését. Egyes modellek esetében az egykerekezés-gátló szintje beállítható a műszerfalon.
Biztonsági technológia
Vészfékezésre figyelmeztető jelzés (ESS)
A vészfékjelző ESS egy olyan biztonsági rendszer, amely kemény vagy hirtelen fékezéskor az irányjelzők villogásával figyelmezteti a közlekedőket arra, hogy a motorkerékpár vészfékezési helyzetben van.
LED fényszórók
A LED-es lámpák fénykibocsátó diódákkal működnek, így tiszta és erős világítást biztosítanak, amely fokozza a láthatóságot és megerősíti az jármű vizuális jelenlétét, alacsony energiafogyasztás mellett.
Nappali menetfény
A nappali menetfények a láthatóság és a motorkerékpár általános vizuális jelenlétének növelésével javítják a biztonságot.
Önkioldó irányjelzők
Az önkioldó irányjelzők növelik a biztonságot azáltal, hogy a kanyarodási manőver befejezése után automatikusan kikapcsolják az irányjelzőket.
Honda választható nyomatékszabályozó (HSTC, Honda Selectable Torque Control)
A Honda választható nyomatékszabályozó (HSTC) rendszere észleli a hátsó kerék kipörgését, és elektronikusan beállítja a motornyomatékot, így gondoskodik a tapadásról és a stabil irányíthatóságról. Egyes modelleken a motoros igényeinek és a vezetési körülményeknek megfelelően beállítható a HSTC beavatkozási szintje. A HSTC szintjei szintén a választható menetmódok részét képezik.
Kapcsolható ABS
A kapcsolható ABS a Honda egyes Adventure és szupersport modelljeihez elérhető. Lehetővé teszi, hogy a motoros váltson a versenypályához vagy a terephasználathoz jobban illő ABS-üzemmódok között.
TPMS guminyomás-ellenőrző rendszer
A guminyomás-ellenőrző rendszer (TPMS) figyelmezteti a motorost, ha hirtelen csökken a nyomás a gumiabroncsban, a nagyobb biztonság és a nyugalom érdekében.
Választható ABS-szintek
A Honda egyes szupersport modelljeinél a motoros az ABS beavatkozási szintjét a menetkörülményeknek, azaz a versenypálya használatának megfelelően választhatja ki.
CBS kombinált fékrendszer
A kombinált fékrendszerek (CBS) egyesítik az első és a hátsó fékek működését. Amikor a motoros aktiválja az első féket, a rendszer a hátsó fékre is nyomást gyakorol, és ugyanez fordítva (a modelltől függően). Ez a megoldás fékezés közben is segít megőrizni az egyensúlyt és a stabilitást. A fékek a modelltől függően mechanikusan, kábellel vagy hidraulikusan kapcsolódhatnak egymáshoz.
Kanyar-ABS
A kanyar-ABS rendszer a dőlésszögnek megfelelően szabályozza az ABS működését. Ez a rendszer a helyzetérzékelő szenzor (IMU) információi alapján üzemel, amely aktívan méri a motorkerékpár dőlésszögét, valamint a jármű orsózási, bólintási és forgási irányú gyorsítását. Ezeket az adatokat felhasználva szabályozza a féknyomást, és gondoskodik a kiegyensúlyozott lassításról a kanyar bevétele közben, valamint segít kiküszöbölni a motorkerékpár nem kívánt viselkedését a kanyarvétel és a fékezés közben.
Kiegészítő biztonsági rendszer (légzsák)
2006-ban a Gold Wing lett az első olyan sorozatgyártású motorkerékpár, amelyet kiegészítő biztonsági rendszerrel (légzsákkal) szereltek fel. Ez jelentős előrelépés volt a motorkerékpárok biztonsága terén, tizenhat évnyi fejlesztés eredményeképp. A Gold Wing modellek esetében továbbra is választható a légzsák.
Biztonsági technológia
Honda Indításvédelmi Rendszer (HISS)
A Honda Indításvédelmi Rendszer (HISS) egy motorkerékpárokhoz készült indításgátló. A rendszer egy, az eredeti kulcsba beépített mikrochipből áll, amely egy kódolt jelszóval van programozva. Ezt a jelszót egy antenna észleli, majd továbbítja az ECU-nak. Az ECU ellenőrzi a programozott kódszámot, és csak akkor engedélyezi a motor indítását, ha a kódszámok egyeznek. Még ha az eredeti kulccsal pontosan megegyező formájú másolt kulcsot is használnak, a motort kizárólag akkor lehet elindítani, ha a beépített mikrochip kódja egyezik.
Honda SMART kulcs
A Honda SMART kulccsal a motorkerékpárok világába is megérkezett a kulcsmentes nyitás kényelme. Ez a rendszer javítja a biztonságot és a kényelmet, mivel a motoros a zsebében tarthatja a kulcsot, miközben a motorkerékpárt kezeli.
ESL Elektronikus kormányzár
A Honda Smart Key rendszer részeként ez a funkció a főkapcsolón keresztül aktiválható, és parkolás közben a maximális biztonság érdekében lehetővé teszi a kormány zárását.
Sebességváltó technológia
Duplakuplungos automata váltó (DCT)
A Duplakuplungos automata váltóban (DCT) a tengelykapcsoló és a váltás egyaránt automatikus, ugyanakkor megtartja a kézi sebességváltó szerkezetét és annak előnyeit, például közvetlen gyorsulásérzetet biztosít. Nincs szükség a tengelykapcsoló működtetésére, így a motoros vezetés közben a gázadásra és a fékezésre koncentrálhat. Ez a megoldás simább gyorsítást és lassítást tesz lehetővé, mivel a vezetési erő nem szakad meg, ami a hagyományos kézi váltók felépítéséből adódóan elkerülhetetlen.
Honda E-Clutch
A Honda E-Clutch rendszere automatikusan aktiválja és felengedi a tengelykapcsolót, ezáltal a motorosnak nem kell a tengelykapcsoló kart használnia, így a vezetésre, a fékezésre és a kanyarodásra összpontosíthat. A rendszer ezenfelül szükségtelenné teszi a gyorsváltót, hiszen a váltáshoz nincs szükség kuplungkar működtetésére. Ez a rendszer segít, hogy a motoros kevésbé fáradjon el, és kiküszöböli a lefulladást, mivel sem indításkor, sem megálláskor nincs szükség a kuplungkarra. A motoros bármikor átválthat a kuplungkarral való működtetésre.
Manuális sebességváltó
A manuális váltóval gyártott Honda motorkerékpárok 5 vagy 6 sebességes, állandó kapcsolatú váltóművel vannak felszerelve. A hajtó- és a hajtott fogaskerekek mindig egymásba vannak kapcsolva, de szabadon forognak a tengelyen, amíg a fogazott csúszógyűrű nem rögzíti őket. Ez biztosítja a sima és szekvenciális sebességváltást.