2019. november 10-én több mint 17 000 lelkes rajongó előtt ünnepelt immáron 10. alkalommal a Honda a Twin Ring Motegi versenypályán, 60 évvel azután, hogy a Honda először indult világbajnoki sorozatban.
A Hála Napja (Thanks Day) egy ingyenes, egész napos rendezvény, amely lehetővé teszi a Hondának, hogy kimutassa háláját a rajongói támogatásáért. A verőfényes napsütésben zajló összejövetel során a szurkolók a – versenyek során elzárt – paddock területére léphettek, ahol minden eddiginél közelebb kerülhettek a múlt és a jelen gépcsodáihoz.
Ez egy világszinten is egyedülálló esemény, mivel nincs más olyan gyártó, ami annyi autó- vagy motorbajnokságban venne részt, mint a Honda; a Formula 1-től a MotoGP-ig, az IndyCartól a World Touring Carig, a Superbiketól az Endurance vb-ig, az MXGP-től a Trialig, valamint a Japán Super GT-től a Super Formula sorozatig.
Nem kevesebb, mint két tucatnyian vettek részt a Honda legjobb autó- és motorversenyzői közül a rendezvényen, közöttük a Red Bull Toro Rosso Honda F1-pilótája Daniil Kyvat, az Indy 500 győztes Takuma Sato, a MotoGP-pilóta Cal Crutchlow és Takaaki Nakagami, a korábbi F1-világbajnok és japán GT500-bajnok Jenson Button, valamint a World Touring Car Cup jelenlegi éllovasa, Esteban Guerrieri.
A nap tele volt szórakoztató futamokkal, melyeken a versenyzők éppoly izgalmas csatákat vívtak az előségért, mintha csak a világbajnoki győzelem múlt volna rajta.
A legfontosabb momentum kétséget kizáróan a kissé hektikusra sikerült gokartverseny volt, ahol vegyes csapatokat alakítottak ki és kombinálták az autó-, illetve motorversenyeket, méghozzá egy-egy pit-stoppal megspékelve. Az összecsapást az igencsak szórakoztató utolsó körben nyerte meg Crutchlow (MotoGP), akinek társa a Super GT-versenyző Hideki Mutoh volt. A második helyen Mutoh csapattársa, Daisuke Nakajima ért célba, akit az All-Japan Superbike tagjával, Takumi Takahashival állítottak párba. A bronzérmet a Kyvat-Ogawa (HRC Trial) nyerte el.
– Mi csak azért veszítettünk, mert én nehezebb vagyok, mint a többi srác – tréfálkozott Kyvat, aki a júliusi, német F1-nagydíjon idei első F1-dobogóját szerezte meg, méghozzá egy Honda RA619H hibrid motorral autójában.
A hasonlóan őrült volt a Grom motorkerékpár-verseny, melynek végén a Honda Team Asia Moto3 versenyzője, Ai Ogura emelhette magasba a tróféát. A második az F.C.C TSR Honda France EWC versenyzője, Mike Di Meglio lett, szorosan maga mögött a harmadikként végző Crutchlow-val, aki csak pár centiméterrel maradt csak le a két pilótától.
Sikeresen szerepelt a Super GT Honda Grand Prix-n a Team Kunimitsu két indulója, Naoki Yamamoto és Jenson Button is. A brit már visszavonult a versenyzéstől, pontosabban a japán Super GT bajnokságból, amelyen tavaly Naoki Yamamotóval és Hondával diadalmaskodott. A mai Super Formula-döntő csatát Lucas Auer nyerte.
A rajongók legnagyobb örömére Takuma Satónak jutott a megtiszteltetés, hogy vezetheti a legendás McLaren Honda MP4/4-et, amellyel Ayrton Senna 1988-ban megszerezte az F1-világbajnoki címet. Mindeközben Crutchlow (Honda LCR Castrol) a félelmetes Honda NSR500 nyergében ült, azon, amellyel Eddie Lawson 1989-ben fényes győzelmet aratott a világbajnokság 500 cm3-es géposztályában. A nosztalgikus hangulat mindenkit magával ragadott…
Kvyat, aki a hétvégén Sao Pauloban versenyez majd, nagyon örült, hogy – életében először – részt vehetett a Honda Racing Thanks Day-en.
– Nagyon jó, hogy itt van minden a Honda legkorábbi F1-es autóitól a legújabb autókig – mondta el a 25 éves orosz. – Hihetetlen volt az a támogatás, amelyet itt éreztem–kaptam a Honda rajongóitól, és természetesen Suzuka is fantasztikus. Szeretnék köszönetet mondani a japán rajongóknak azért a szenvedélyért, amellyel a Hondát, az autót és motorsportot támogatják.
Crutchlow izgatott volt az NSR500 nyergében rótt versenyzéskörök után. – Hihetetlen és valódi kiváltság az NSR vezetése! – mosolygott a 34 éves brit, aki három MotoGP-verseny győztese volt a Honda RC213V-vel. – Úgy nőttem föl, hogy figyeltem, ahogy a srácok az 500-asokkal versenyeznek. Ezek a motorok azóta is lélegzetelállítóak, de nem tudom elképzelni, milyen érzés lehetett 1989-ban rajthoz állni velük – fűzte hozzá.
Satonak, aki 2017-ben az első japánként nyert a világhírű Indy 500 futamon, igencsak mozgalmas napja volt, hiszen vezette Senna MP4/4 versenyautóját, saját, versenygyőztes Indy 500-asát, egy Super GT-autót, valamint a Suzuka Racing School autóját, amit az az iskola állított rajthoz, ahol egykoron karrierjét elkezdte.
– Ez nagyszerű lehetőség a rajongóknak, hogy megismerjék, lássák a Honda örökségét, ugyanakkor a pilóták is jól érezhetik magukat, azzal együtt, hogy a versenyeket mindenki komolyan veszi – mondta Sato. – Ez tökéletes módja annak, hogy egy nagyon boldog pillanattal fejezzük be a szezont, és a legjobb megoldás arra, hogy megmutassuk a rajongóknak, mennyire értékeljük támogatásukat.
Takahiro Hachigo, a Honda Motor elnöke szintén köszönetet mondott a rajongóknak:
– A Honda 1959-ben vett először rész világbajnokságon, abban az évben, amikor születtem! Bizony, a márka ilyen régóta van jelen a motorsportban… Bárhogy is, szeretnék köszönetet mondani a rajongóknak azért, hogy évek óta támogatnak minket, úgy a motor-, mint az autósport területén.