A motorom, az életem: Toni Bou
„Az érzelmek, amelyeket motorozás közben érzek, mindig pozitívak. Ebben a pillanatban, a munkámtól függetlenül, kikapcsolódhatok és jól érezhetem magam, és ez lehetővé teszi, hogy minden nap úgy ébredjek, hogy kedvem van edzeni. Egy szóval összefoglalva, hogy mit érzek motorozás közben? Boldogságot! Amikor motorozok, megszűnik minden nyomás, minden feszültség. Nagyon élvezem, mert nem nézek hátra, csak előre, és élvezem a pillanatot.”
A Toni Bouval készült teljes interjú megtekintéséhez látogasson el a következő oldalra: link.honda.racing/JwBm
A világ legsikeresebb motorosa nem a MotoGP 350 km/órás világában versenyez, hanem a TrialGP és X-Trial lassabban haladó világában, ahol a legjobb versenyzők rendkívüli motorozási tehetsége lehetővé teszi számukra, hogy elképesztő gépi bravúrokat mutassanak be.
A Repsol Honda Team triál ásza, Toni Bou nem kevesebb, mint 30 világbajnokságot nyert, 22-vel többet, mint a MotoGP istállótársa, Marc Márquez. Ezzel a 34 éves spanyol a motorsport történetének legeredményesebb versenyzője az összes szakágban.
Nézzen meg egy videót Bou-ról Montesa Honda Cota 4RT triálmotorján, és talán jobban le fog esni az álla, mint amikor Márquez-t nézi, ahogy RC213V motorjával Mugellóban versenyez.
Mintha a legvadabb motoros mutatványokat néznénk egy James Bond-filmben, sokszor megszorozva: úgy megy fel egy három méteres sziklán, mintha az ott sem lenne, úgy ugrat át egy szakadékon, mintha az ott sem lenne…
Bou négyéves korában édesapjától kapott egy mini triálmotort, és azóta szerelmes a motorkerékpárokba, különösen a triálozásba. Bou-t két érzelem hajtja, hogy mind a mai napig töretlen lelkesedéssel versenyezzen a legmagasabb szinten – melyek ugyanazok, amelyeket több millió másik motoros is érez minden alkalommal, amikor felszáll egy motorra: az öröm és a boldogság.
„A sikereimnek nagyon nagy szerepe van abban, hogy szeretek motorozni” – mondja a sok éremmel büszkélkedhető spanyol. „Tehát mindig megvan bennem a motiváció az edzésre, és ez az, ami miatt még most is szeretnék tovább fejlődni.
„Az érzelmek, amelyeket motorozás közben érzek, mindig pozitívak. Ebben a pillanatban, a munkámtól függetlenül, kikapcsolódhatok és jól érezhetem magam, és ez lehetővé teszi, hogy minden nap úgy ébredjek, hogy kedvem van edzeni.
Egy szóval összefoglalva, hogy mit érzek motorozás közben? Boldogságot! Amikor motorozok, megszűnik minden nyomás, minden feszültség. Nagyon élvezem, mert nem nézek hátra, csak előre, és élvezem a pillanatot.”
Bou soha nem fogja elfelejteni azt a pillanatot, amikor negyedik születésnapján megkapta első motorját.
„Régóta vágytam már egy motorra – bár nagyon kicsi voltam, de már akkor is tudtam, hogy mit akarok!”
Bou édesapja nemcsak elindította útján, hanem végig mellette is volt az út során – a mini motoron játszó gyerektől a történelem legsikeresebb motorosáig –, így a triálozás mindig is családi ügy volt.
„Aki a legjobban inspirált, az az apám – mert miatta csinálom ezt. Mindig ott volt, sokat segített nekem.”
Bou 2003 tavaszán debütált a világbajnokságon Észak-Írországban, és három évvel később a spanyolországi Galíciában nyerte meg első világbajnoki címét.
Az azóta elért eredményei döbbenetesek: győzelem a szabadtéri TrialGP világbajnokságon 2007-ben, 2008-ban, 2009-ben, 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban, 2014-ben, 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban, 2019-ben, 2020-ban és 2021-ben. Ez 15 egymást követő cím, és a legutóbbi címet annak ellenére nyerte meg, hogy edzés közben, kevesebb mint egy hónappal az első verseny előtt eltörte a lábát.
És ez még nem minden. Bou a fedettpályás X-Trial világbajnokságon is rendkívül domináns volt, és itt is győzedelmeskedett 2007-ben, 2008-ban, 2009-ben, 2010-ben, 2011-ben, 2012-ben, 2013-ban, 2014-ben, 2015-ben, 2016-ban, 2017-ben, 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban. A 2021-es fedettpályás sorozat Bou 30-szoros világbajnoki eredményét hozta!
Bou szerelmes a motorozásba, így számára a motorozás nem egyszerűen csak munka. Bou Barcelonában született, és jelenleg Andorra hegyvidéki részén lakik. Amikor van egy kis szabadideje, akkor a kedvenc elfoglaltsága, hogy célba veszi a hegyeket enduro motorjával, és a barátaival kikapcsolódik.
Bou szereti kihívás elé állítani magát más típusú motoros versenyeken.
„Olyan versenyző vagyok, aki mentálisan nagyon aktív és nyugtalan. Szeretek más dolgokat kipróbálni, még olyanokat is, amelyekben nem vagyok túl jó, csak azért, hogy tudjam, hogyan megy, mire vagyok képes, hogy kipróbáljam magam.
„Ha másik szakágat kellene választanom, az extrém enduro lenne. Sok triálos erre váltott, és megvan a sebességük és a technikájuk. Szívesen csinálnám, de mindig feszegetem a határaimat, és amikor kipróbáltam, akkor a földön kötöttem ki, és rám szólt a csapatom.”
Bou tehetsége, elhivatottsága és kemény munkája révén nyeri meg címeit, de annak is köszönhetőek eredményei, hogy hajlandó bátor és merész lenni, és olyan kockázatokat is bevállal, amelyeket más versenyzők inkább nem.
"Olyan versenyző vagyok, aki sok kockázatot vállal, és szeretek kockáztatni.”
Bou természetesen még nem fejezte be a versenyzést. A Honda Racing Corporationnel kötött legutóbbi szerződése 2024 végéig szól. Senki sem tudja, mikor hagyja abba a versenyzést, de amikor abbahagyja, akkor is hosszú ideig, talán örökre ő lesz a világ legsikeresebb motorosa.