Minden elektromos autó automata?

Gyakorlatilag minden elektromos autó automata abban az értelemben, hogy a vezetőnek nem kell manuálisan sebességet váltania, mint a hagyományos váltós autók esetében. Van azonban néhány kivétel. Az elektromos autók többsége egysebességes, és azonnali, konstans teljesítményleadásra képes.

A legfontosabb különbség az elektromos és a manuális váltós járművek között, hogy az előbbiekben nincs tengelykapcsoló. Így jóval egyszerűbb őket vezetni.

Itt mindent megtudhat az elektromos autók váltójáról, és számos gyakori kérdésre választ kaphat az elektromos autókkal kapcsolatban. Önnek eszébe jutott már, hogy vajon az elektromos autókban van-e hátrameneti fokozat? Vagy hogy hány fokozatot kínálnak az elektromos autók? Az alábbiakban ezt is megtudhatja. 

Vannak fokozatok az elektromos autókban?

A legtöbb elektromos autó automata, egyetlen sebességfokozattal rendelkezik. Az elektromos autók nem tudnak lefulladni, mivel nincs bennük tengelykapcsoló, és a vezetőnek nem kell sebességet váltania. Minél gyorsabban forog a villanymotor, annál gyorsabban megy az autó, a sebesség pedig egyszerűen, a gázpedállal szabályozható.

Az elektromos járművek motorja már az elindulásuk pillanatától képes 100%-os nyomatékkal működni. A hagyományos motorokkal szemben a villanymotorok nyomatékgörbéje lapos, tehát már nulla fordulatszámtól is maximális nyomatékot képesek leadni, és ezt fenntartják, míg a motor el nem éri a maximális teljesítményét.

Ez zökkenőmentes és egyenletes gyorsulást eredményez, és a vezetőnek még a sebességfokozatok között sem kell váltogatnia. Ezzel szemben a hagyományos motorban a sebességváltó feladata, hogy mindig az optimális működési tartományban tartsa a motort, tehát a motor által leadott nyomat a fordulatszámtól függően változik.

Ez azt jelenti, hogy az elektromos autók simább és élvezetesebb vezetési élményt és zökkenőmentes és egyenletes gyorsulást kínálnak.

Van hátrameneti fokozat az elektromos autókban?

Nincs. A manuális sebességváltóval szerelt autókban van hátrameneti fokozat, az elektromos autókban általában egy „hátrameneti kapcsolót” találunk, amely úgy néz ki, mint egy váltókar. Tehát hagyományos hátrameneti fokozat nincs, de egy kapcsoló segítségével az autó tud hátrafelé haladni. A kapcsoló hatására az elektromos motor előremenet helyett hátrafelé forgatja a kerekeket.

Léteznek manuális sebességváltóval szerelt elektromos autók?

Igen, a legtöbb elektromos autó automata, de léteznek manuális váltós elektromos járművek is. Ezeket azért hozták létre, hogy a kuplungos autókhoz szokott vezetők könnyebben megszokják az elektromos járművek használatát.

Jelenleg két manuális váltóval szerelt elektromos autó van forgalomban, de előfordulhat, hogy több gyártó is megjelentet majd ilyen járműveket. Az egyik a kétfokozatú, hátsó tengelyes sebességváltóval szerelt Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, a másik pedig a 2022-es Audi e-tron GT, amely automata, kétfokozatú manuális váltóval rendelkezik.

Hogy működik a sebességváltó az elektromos autókban?

Az elektromos autók sebességváltójának feladata, hogy eljuttassa a kerekekhez a villanymotor által termelt mechanikai energiát. A villanymotornak köszönhetően az elektromos autókban nincs szükség többfokozatú sebességváltóra. A hagyományos belső égésű motorok esetén különböző sebességfokozatok szükségesek a teljesítmény leadásához, a villanymotorok azonban konstans nyomatékot és azonnali teljesítményt biztosítanak.
Az elektromos autók működési módját a következő három egyszerű lépéssel lehet leírni:

1 .Amikor a vezető rálép a gázpedálra, az elektromos autó akkumulátora a motorba küldi a gyorsításhoz szükséges elektromos áramot.

2. A villanymotor ezután megforgatja a „sebességváltót”, azaz az elektromos autó erőátviteli rendszerét.

3. A sebességváltó ezután az autó kerekeire továbbítja a motor mechanikai teljesítményét, ami lehetővé teszi a jármű haladását.

Van sebváltó a hibrid autókban?

A hibrid autók hajtásáról villanymotorok és egy belső égésű motor együttesen gondoskodnak. A legtöbb hibrid járműben egy szabványos, egyfokozatú villanymotor működik, míg a belső égésű motor egy hagyományos automata sebességváltón keresztül adja át a teljesítményt.

Az operációs rendszer a terhelési körülményektől függően vált a benzinmotor és a villanymotor és az akkumulátor használata között. Az akkumulátort a belső égésű motor és a regeneratív fékezés tölti. A benzinmotor és a villanymotorok teljesítményének kombinációja hatékonyabbá teszi a járművet – így kedvezőbb lesz az üzemanyag-fogyasztás.

A Honda fejlett e:HEV hibrid hajtásláncában két villanymotor működik – egy generátor és egy hajtómotor. A technológia zökkenőmentesen vált a három üzemmód között: Elektromos hajtás, hibrid hajtás és benzinmotoros hajtás – attól függően, hogy épp melyik a leghatékonyabb.

Elektromos hajtás esetén a motor csak az akkumulátor energiáját használja.
Hibrid hajtás esetén a motor táplálja a generátormotort, amely aztán energiát ad le az elektromos hajtást biztosító motornak. A benzinmotor által megtermelt felesleges energiát a rendszer a generátoron keresztül az akkumulátorok töltésére használja.
Benzinmotoros hajtás esetén a benzinmotor hajtja a kerekeket.

Tudjon meg többet a Honda hibrid és elektromos választékáról!

Elektromos jármű motorja

Gyakori kérdések az elektromos autók sebességváltójáról

Van az elektromos autókban sebességváltó-folyadék?

Nincs szükség motorolajra, de a sebességváltó-folyadék rendkívül fontos az elektromos jármű megfelelő karbantartásához. A sebességváltó-folyadék gondoskodik a sebességváltó megfelelő állapotának megőrzéséről és zökkenőmentes mozgásáról. Az elektromos járművek esetében ez még fontosabb, mint a hagyományos autóknál, mivel itt a sebességváltó nagyobb terhelés alatt áll.

Miért nincs tengelykapcsoló az elektromos autókban?

A legtöbb elektromos autó automata, így nincs bennük tengelykapcsoló. Az elektromos autók magasabb fordulatszámot tudnak elérni, mint a hagyományos járművek, ezért csak egy sebességfokozatra van szükség bennük. Egy elektromos jármű képes 20 000 ford./perc fordulatszámot is elérni, szemben a hagyományos járművek 4000–6000 ford./perc értékével.

Kapcsolódó olvasmányok