Elektromos járművek szójegyzéke

Ha most ismerkedik az elektromos járművek világával, izgalmas, de néha ijesztő lehet megtanulni a kifejezéseket és a szabályokat. Sokan úgy érezhetik, hogy túl sok mindent kell fejben tartaniuk.

Például nem biztos, hogy tudja, mennyi időbe telik egy elektromos autó feltöltése. A válasz esetfüggő – lehet, hogy mindössze 30 percbe, de akár több mint 12 órába is beletelhet. Ez az autó akkumulátorának kapacitásától és a töltőpont teljesítményétől függ.

Aztán számos új szakszót hallani ezen a területen, amelyek szintén összezavarhatják az embert. Ha meghallja az „ICE” szót, talán Önnek is a jeges utak elkerülése jut eszébe. De ez valójában a belső égésű motor (internal combustion engine) rövidítése autóipari nyelven. Így nevezik a „hagyományos” autókat, de Ön talán még nem is hallotta ezt a kifejezést, amíg meg nem vásárolta első elektromos járművét.

Az elektromos járművek terén számos szakkifejezés létezik. Lehet, hogy Önnek már van némi tapasztalata ezen a területen, de akkor is érdemes felfrissíteni a tudását.

A Honda szójegyzéke segít, hogy az elektromos autókkal kapcsolatos kifejezések szakértőjévé váljon.

Egy elektromos jármű akkumulátora

Kifejezések és meghatározások A–Z szójegyzéke

AC

Az AC „váltakozó áramot” jelent. Ez egy olyan fajtájú elektromos áram, amely rendszeres időközönként irányt vált. A váltakozó áram az elektromos autók töltésére használt kétféle „üzemanyag” egyike. A legtöbb töltő váltakozó árammal működő, de a váltakozó áramot egyenárammá (DC) alakítják, amikor az elektromos jármű akkumulátorába táplálják.

Alternatív hajtású jármű

Járművek, amelyek más üzemanyaggal működnek, mint a belső égésű motorral hajtott autók. Az alternatív hajtású járművek közé tartozik minden jármű, amelyben nem csak benzinmotor van, a teljesen elektromos járműveket (BEV), a hálózatról tölthető hibrid járműveket (PHEV) és a napelemes járműveket egyaránt ideértve.

Amper

Az elektromos áram mértékegysége a Nemzetközi Mértékegységrendszerben (SI). Elfogadott rövidítése: „A”.

BEV

A „teljesen elektromos jármű” (Battery Electric Vehicle) rövidítése. A teljesen elektromos járművek hajtását 100%-ban az akkumulátor biztosítja. Nincs bennük belső égésű motor, nincs üzemanyagtartályük, sem kipufogócsövük. A teljesen elektromos járművek között találunk autókat, motorkerékpárokat, robogókat, buszokat és hajókat is.

Combined Charging System (CCS)

Az EU-ban kidolgozott szabvány. Ezt a típust csak a villámtöltőpontok használják, és az európai márkájú elektromos autókkal kompatibilis. Csatlakozója megfelel a szabványos egyesült királyságbeli konnektoroknak. Bizonyos elektromos járművek töltésére is használható, de nem rendelkezik a speciális rendszerek biztonsági és teljesítménybeli jellemzőivel.

Töltés

Az elektromos autó akkumulátorának feltöltése. A teljesen elektromos járműveket tölteni kell, nem tankolni, mivel nincs üzemanyagtartályuk. A hibrid autók esetében általában töltésre és tankolásra is van lehetőség.

Töltőpont

Az a hely, ahol a töltőre csatlakoztatják, és feltöltik az elektromos járműveket. Kialakítható otthon, de irodákban és más nyilvános helyeken, például benzinkutakon is találunk töltőpontokat. Az Egyesült Királyságban több mint 42 000 töltőpont található több mint 15 500 helyszínen.

DC

Az egyenáram rövidítése. Az egyenáram az elektromos áram állandó irányú fajtája. Az akkumulátorok, köztük az elektromos járművekben használtak kizárólag egyenáram formájában képesek energiát tárolni. Az elektromos hálózat mindig váltakozó áramot ad le, amelyet át kell alakítani egyenárammá. Egyes töltőkben átalakító található, amely felgyorsítja a töltést.

Töltés útközben

Út közbeni töltésnek nevezzük azt a módszert, amelyekkel az utazás alatt is lehet tölteni az elektromos járművek akkumulátorát. Ez megoldható például úgy, hogy megállunk az út mentén kijelölt pontokon, például pihenőhelyeknél vagy szállodáknál, ahol van szabad töltőállomás, és feltöltjük az akkumulátort. Az út közbeni töltéssel megnövelhetjük az elektromos jármű hatótávolságát, így hosszabb távolságot tehet meg az akkumulátor lemerülése nélkül.

Elektromos jármű

Az „EV” az „elektromos jármű” (electric vehicle) rövidítése, és minden olyan járművet így nevezünk, amely részben vagy teljes mértékben elektromos hajtással működik. Autók, e-rollerek és e-kerékpárok egyaránt említhetők ebben a kategóriában.

EVSE

Az Electric Vehicle Supply Equipment (EVSE) protokoll célja, hogy Ön és elektromos járműve egyaránt biztonságban legyen töltés közben. Ez a módszer kétirányú kommunikációt alkalmaz az autó és a töltő között a megfelelő töltőáram beállításához. Ez a töltő által maximálisan leadni képes áramerősségen, valamint az autó által maximálisan felvenni képes töltésen alapul. A biztonsági retesz leállítja az áram folyását, ha a töltő nincs csatlakoztatva.

EREV

Az „EREV” rövidítés értelme: megnövelt hatótávolságú elektromos jármű. Ezekben a járművekben egy segédhajtómű (úgynevezett hatótávnövelő) található, amely megnöveli az EV hatótávolságát. Ezek általában hagyományos belső égésű motoros autók, amelyekben egy elektromos generátor található, amely feltölti az akkumulátort, ha lemerült.

FCEV

Az üzemanyacellás elektromos járművek (FCEV) olyan járművek, amelyek üzemanyagcellát használnak a motor hajtásához szükséges villamos energia előállítására. Az üzemanyagcella a levegőből nyert oxigénnel és a fedélzeti tartályból származó hidrogénnel működik. Az üzemanyacellás elektromos járműveket (FCEV) nem szükséges tápellátáshoz csatlakoztatni az akkumulátor feltöltéséhez.

HEV

A „HEV” a hibrid elektromos járművek – más néven hibridek – rövidítése. Ezekben a járművekben akkumulátor és villanymotor található, amelyek növelik a motor hatékonyságát. Az akkumulátort a benzines vagy dízeles belső égésű motor tölti. A hibridek akkumulátora kisebb, mint az elektromos járműveké, ezért csak rövid ideig képesek elektromos árammal működni, ezt követően át kell váltaniuk a belső égésű motorra. A HEV hibrideket nem lehet elektromos hálózatról tölteni.

Otthoni töltés

Általában az a legolcsóbb megoldás, ha otthon, éjszaka töltjük fel az elektromos járművünket. Az otthoni töltés legjobb és legbiztonságosabb módja egy töltőpont telepítése.

Támogatások

A kormányzati támogatások olyan intézkedések és programok, amelyeket az állam vagy a helyi önkormányzatok vezetne be az elektromos járművek (EV-k) elterjedésének ösztönzésére és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére. Európában számos ország biztosít különböző típusú támogatást az elektromos járművek beszerzéséhez.

Franciaországban például akár 7000 eurós támogatás is elérhető új elektromos autók vásárlásához. A drágább és nagyobb akkumulátorral rendelkező járművek esetében kisebb összeg jár. Franciaországban emellett járműselejtezési program is működik, amely további 2500 euró bónusszal jutalmazza a tulajdonost, ha új elektromos autóra cseréli régi, környezetszennyező járművét.

Németország is működtet egy hasonló programot az elektromos járművek használatának ösztönzésére, amelyben akár 6000 euró támogatás is elérhető az új elektromos autók vásárlásához. Emellett az elektromos járművek tulajdonosai 10 évig mentesülnek a gépjárműadó alól, valamint jogosultak a kijelölt parkolóhelyek és buszsávok használatára.

ICE

Nem, az „ICE” itt nem a télen autózók rémére utal! Ez a belső égésű motor (Internal Combustion Engine) rövidítése. A hagyományos járművekben belső égésű motor működik. Belső égésű motor esetén az égés során keletkező magas hőmérsékletű és nagy nyomású gázok adják a jármű hajtását.

kWh

A „kWh” a kilowattóra rövidítése. Ez annyi energiát jelent, amelyet egy óra alatt egy kilowatt segítségével lehet leadni vagy felhasználni. Ebben a mértékegységben adják meg az elektromos járművek akkumulátorának méretét. Tehát ha egy elektromos járműben 52 kWh-s akkumulátor van, akkor 52 egységnyi villamos energiát képes tárolni.

Lítiumion-akkumulátor

A BEV és PHEV típusú járművekben tölthető lítiumion-akkumulátor van. Ugyanúgy újrahasznosítható, mint a laptopok és mobiltelefonok akkumulátorai.

Új elektromos jármű (New Energy Vehicle, NEV)

Ezt a kifejezést azokra az autókra használják, amelyek teljesen vagy részlegesen elektromos üzeműek – ilyenek például az elektromos és a hálózatról tölthető hibrid autók.

Hálózatról tölthető jármű (Plug-in Vehicle, PiV)

Ezt a kifejezés minden olyan autóra használják, amelyben van töltőcsatlakozó, amely lehetővé teszi a lítiumion-akkumulátor töltését. Ezek lehetnek elektromos vagy hálózatról tölthető hibridek is.

PHEV

A „PHEV” rövidítés jelentése: hálózatról tölthető hibrid jármű (avagy plug-in hibrid). Ezeknek az autóknak a kialakítása nagyban hasonlít a hagyományos hibridekére. Azonban nagyobb akkumulátor van bennük, amelyet EVSE (elektromos járműtöltő berendezés) segítségével tölthet fel. A hálózatról tölthető hibridek rövidebb utat tudnak tisztán villamos hajtással megtenni, ám az általános hatótávolságuk nagyobb.

Teljesen elektromos járművek

A teljesen elektromos járművekben kizárólag villanymotor található, amelynek egy fedélzeti akkumulátor biztosít tápellátást. A tisztán elektromos autókat BEV-nek (Battery Electric Vehicles) is nevezik.

Hatótáv

A hatótávolság azt a távolságot adja meg, amelyet az elektromos jármű egyetlen feltöltéssel meg tud tenni.

A hatótávolságot kilométerben mérik – ez az érték rendkívül fontos a vásárló számára, mivel ez határozza meg, hogy mennyire megfelelő választás számára az elektromos autó.

A technológia fejlődésével a hatótávolság is nőtt, de fontos megjegyezni, hogy ezt számos tényező befolyásolhatja, például a vezetési stílus, az időjárási körülmények és a terepviszonyok.

Hatótáv óránként (range per hour, RPH)

Hatótáv óránként (range per hour, RPH): Elektromos járművel egyetlen feltöltéssel egy óra alatt megtehető távolság. Ezt a mérőszámot a különböző elektromos járművek hatékonyságának összehasonlítására használják, de a vezetőknek is segítséget nyújt a hosszú utak megtervezésében és a célállomás eléréséhez szükséges töltöttség meghatározásában.

Regeneratív fékezés

Ez energia-visszanyerő rendszer, amely az autó lassulása közben keletkező energiával tölti az akkumulátort. A regeneratív fékezés a fékezés során létrejövő mozgási energiát hasznosítja, így megnöveli a hatótávolságot. A regeneratív fékezést bemutató részletes cikkünkből többet is megtudhat erről a lenyűgöző technológiáról.

RFID-kártya

Számos régebbi töltőpont az érintéses bankkártyákban is megtalálható RFID technológia segítségével teszik lehetővé az elektromos autók töltését.

SAE Combo (CCS)

A SAE Combo a 2-es típusú csatlakozó továbbfejlesztett változata. Két további teljesítményérintkező van benne, így gyorsabb töltést tesz lehetővé. Ez a csatlakozó akár 170 kW-os egyenáramú és váltakozó áramú töltést is képes támogatni.

1-es típus: Ötvillás csatlakozó kapoccsal.

2-es típus: Hétvillás csatlakozó, amely elsősorban az európai gyártású elektromos járművekre jellemző.

A nyilvános töltőállomások általában 2-es típusú aljzatokkal vannak felszerelve.

Tesla Supercharger

A Tesla Supercharger a 2-es típusú SEA Combo csatlakozó (Mennekes-dugóként is ismert) módosított változata. Ez a töltő rendkívül gyors, segítségével a Tesla Model S fél óra alatt 80%-ra tölthető.

Nyomaték

A forgást előidéző erő avagy „forgási teljesítmény” fizikai mértékegysége. Az autókban a nyomaték biztosítja az autó gyorsulási képességét. A villanymotorok már nulla fordulatszám mellett is maximális nyomatékra képesek, így álló helyzetből is jóval hamarabb felgyorsulnak, mint a belső égésű motoros társaik.

Utántöltés

Az elektromos autó töltése parkolás közben, amíg Ön a dolgait intézi. A nyilvános töltőpontok helyét megtalálja az interneten vagy az erre kifejlesztett alkalmazásokban.

Ultraalacsony károsanyag-kibocsátású jármű (Ultra-Low Emission Vehicle, ULEV)

Az ultraalacsony károsanyag-kibocsátású járművek (Ultra-Low Emission Vehicle, ULEV) a hagyományos benzin- és dízelmotoros társaikhoz képest rendkívül kevés káros anyagot bocsátanak ki. Európában azok a 75 g/km-nél kevesebb szén-dioxidot (CO2) kibocsátó autók tartoznak az ULEV kategóriába, amelyek megfelelnek a nitrogénoxid- (NOx) és a finomrészecske-kibocsátásra (PM) vonatkozó Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványoknak.

Használat időpontján alapuló díjszabás (TOU)

A használat időpontján alapuló díjszabás (TOU) arra ösztönzi a vásárlókat, hogy csúcsidőn kívül használják az energiahálózatot. Elektromos járművek töltése esetén a díjakat nemcsak a felhasznált energiamennyiség határozza meg, hanem az is, hogy az ügyfél melyik napszakban hívta le az energiát a hálózatról.

1-es szintű töltés (lassú töltés)

Az 1-es szintűek a leglassabb töltőberendezések. Az L1 töltés 2,4 kW-nak felel meg, ami a 3 tűs háztartási konnektor teljesítménye. Ez átlagosan óránként 10 km-re elegendő töltést eredményez. Lassúsága miatt az 1-es szint esetén a teljes feltöltés akár egy napot is igénybe vehet.

2-es szintű töltés (gyors töltés)

A 2-es szintű töltés egyfázisú áramellátás esetén 7,4 kW-ig, háromfázisú áramellátás esetén pedig 11 kW-ig terjed. Ahhoz, hogy ezeket a sebességeket otthon is elérje, szüksége lesz egy intelligens otthoni töltőre. Egyes 2-es szintű nyilvános töltőállomások akár 43 kW-os egyenáramú töltési teljesítményt is képesek elérni.

Nulla károsanyag-kibocsátású járművek (zero-emission vehicle, ZEV)

A nulla károsanyag-kibocsátású járművek rövidítése. Ezek az autók nem bocsátanak ki kipufogógázokat.

Elektromos járművek szójegyzéke | Gyakori kérdések

Melyek az elektromos járművek fő alkatrészei?

Az elektromos járművek legfontosabb alkatrészei közé tartozik a villanymotor, amelyet egy akkumulátor táplál. A főbb alkatrészek közé tartoznak még a következők: áramátalakítók, töltőcsatlakozók, a fedélzeti töltő, a vezérlő, a váltó és a hőszabályozó rendszer.

Hányféle típusú elektromos jármű létezik?

A elektromos járművek három nagyobb kategóriába sorolhatók: Vannak teljesen elektromos járművek (BEV), hálózatról tölthető hibridek (PHEV) és hibridek.