Az elektromos autók előnyei és hátrányai

Az Egyesült Királyságban és az EU-ban hamarosan kivezetik a fosszilis energiahordozókkal hajtott új autók értékesítését, a tervek szerint az erre vonatkozó szabályok 2030 és 2035 között fognak életbe lépni. Ezért ha most vásárol elektromos autót, azzal befektet a jövőbe. Az elektromos autók számos előnyt kínálnak, így sokak számára vonzó választást jelentenek. Legyen szó a kedvezőbb környezeti hatásokról vagy a költségmegtakarításokról, ezeket a pozitívumokat nehéz figyelmen kívül hagyni. De ahogy minden döntésnél, itt is érdemes figyelembe venni a hátrányokat is. Vizsgáljuk meg ezeket is!

Az elektromos autók előnyei

Energiahatékonyság

Az elektromos autók lenyűgöző, 85-90%-os energiahatékonyságot kínálnak. A hagyományos, belső égésű motoros járműveknél ez az érték mindössze 20% körül mozog. Az elektromos járművek tehát nemcsak kevesebb energiát igényelnek, hanem kevesebb szén-dioxidot is bocsátanak ki.

Nulla károsanyag-kibocsátás

Az elektromos járműveket zéró kibocsátású járműveknek is nevezzük, ami azt jelenti, hogy nem bocsátanak ki szén-dioxidot és más káros gázokat a légkörbe. A töltéshez villamos energia szükséges, és ennek a megtermelése során keletkeznek káros anyagok, a kibocsátás mégis lényegesen alacsonyabb, mint a belső égésű motoros járművek gyártásánál és üzemeltetésénél.

Takarékosabb üzemeltetés

A töltésért Európa különböző pontjain más-más díjakat számítanak fel, de általánosságban az elektromos autók üzemeltetése több mint 70%-kal olcsóbb, mint a benzines vagy dízeles társaiké. Az elektromos járművek töltése Hollandiában a legolcsóbb, ahol mindössze 0,05 euró/kWh áron hozzájuthatunk. De még Dániában, az elektromos járművek üzemeltetése terén az egyik legdrágább európai országban is csupán 8,11 euróba kerül 100 km-re elég töltés.

Kisebb zajszennyezés

Az üzemanyaggal működő járművekkel szemben az elektromos autók esetében csak a szélellenállás és a gumiabroncsok okoznak zajt. Sőt, a gyalogosok védelme érdekében sok helyen jogszabályokat hoztak, miszerint a teljesen elektromos autóknak legalább 56 decibel hangot kell adniuk működés közben. De még így is jóval halkabbak, mint a hagyományos járművek.

Kevesebb karbantartás szükséges

Az elektromos járművek tulajdonosai általában jóval alacsonyabb rendszeres karbantartási költségekkel számolhatnak. Az elektromos járművek is igényelnek szervizelést és javítást, de kevesebb alkatrész van bennük, ezért általában a karbantartásuk is olcsóbb.

Az elektromos járművek kapcsán az egyetlen jelentősebb költség az akkumulátorcsere díja. Jó hír azonban, hogy az elektromos járművekben rendkívül tartós akkumulátorokat használnak, és a legtöbb új elektromos jármű vásárlásakor a gyártó garanciát vállal, amely fedezi ennek a költségét, ha idő előtt volna rá szükség.

Könnyű vezetni

Az elektromos járművek nagyjából ugyanúgy vezethetők, mint az automata váltós autók. A vezetőnek nem kell sebességet váltania, sem kuplungoznia – így működik például a Honda e:Ny1 is. Elég a gázpedált és a féket használni a jármű vezetéséhez.

Az egypedálos vezérlés pedig megkönnyíti a városi közlekedést. Ez azt jelenti, hogy pusztán a gázpedál lenyomásával szabályozhatja az autó sebességét, így gyakran egyáltalán nem is kell fékeznie. Ez egyszerűbb és intuitívabb vezetési élményt jelent.

Az elektromos autók hátrányai

Beszerzési költség?

Az elektromos autók egyelőre általában drágábbak, mint a fosszilis üzemanyaggal működő járművek. Ugyanakkor a kezdeti befektetés jelentős része megtérül, ha figyelembe veszünk például az üzemeltetési költségeket, a karbantartást és a hosszú élettartamot. Emellett hamarosan új jogszabályok lépnek hatályba, amelyek megtiltják az új fosszilis üzemanyaggal hajtott járművek gyártását, és ezzel együtt természetesen az elektromos autók ára is csökkenni fog, ahogy a gyártók áttérnek ezek előállítására.

Rövidebb hatótávolság?

A felmérésekből kiderül, hogy az elektromos autó beszerzését fontolgató vásárlók a hatótávolságot tartják az egyik legnagyobb aggálynak. Ez azonban kezd megváltozni. Egy átlagos üzemanyagos autóval egy tankkal körülbelül 480 km-t lehet megtenni, míg sok modern elektromos jármű 200 és 490 km közötti hatótávolságot kínál egy töltéssel.

Emellett évente több százezer új elektromos töltőállomást adnak át világszerte, tehát folyamatosan rövidül a töltőpontok közötti távolság. Egy átlagos sofőr naponta legfeljebb 40-90 km-t tesz meg, így a legtöbbeknek felesleges a hatótávolság miatt aggódniuk.

Hosszú töltési idő?

Az elektromos autók esetében jóval tovább tart visszanyerni a teljes hatótávolságot, mint az üzemanyaggal működő társaiknál. Az elektromos autó lemerült akkumulátorának teljes feltöltése átlagosan körülbelül nyolc órába telik*. Ez az érték a legelterjedtebb 7 kWh-s töltővel érhető el – a legtöbb otthoni töltő ilyen.

Ritkán van azonban szükség teljes töltésre. Az elektromos autót vezető sofőrök bármikor és bárhol tölthetik az autót, ahol és amikor kényelmes, például otthon éjszaka vagy a hosszabb utakon az autópálya mentén kialakított töltőállomáson. Gyorstöltő használatával pedig akár fél óra alatt körülbelül 100 km-rel növelheti a hatótávolságot.

Kevés töltőpont?

Jelenleg Európában közel 375 000 nyilvános töltőpont működik, és a legtöbb országban továbbiak telepítését tervezik az elkövetkező években, ahogy az elektromos járművek egyre népszerűbbé válnak. A Reuters legutóbbi beszámolója szerint 2035-ig körülbelül 9 millió további nyilvános töltőpontra van szükség Európában, hogy a földrész lépést tudjon tartani a növekvő kereslettel.

Az elektromos járművek gyártása során keletkező kibocsátások?

Az elektromos autók környezeti hátrányai között említhetjük a járművek gyártása során keletkező károsanyag-kibocsátást, az akkumulátorok újrahasznosításának nehézségeit és az akkumulátorgyártás során felhasznált anyagokat. A gyártás során keletkező legtöbb kibocsátást azonban ellentételezi, hogy maguk a járművek jóval kevesebb káros anyagot bocsátanak ki az élettartamuk során.

Gyakori kérdések

Megéri most elektromos autót vásárolni?

Igen. A jogszabályok értelmében 2035-től kezdve az európai piacokon nem lehet majd új fosszilis tüzelőanyaggal hajtott autókat értékesíteni. Emellett az akkumulátorok és az elektromos járművek gyártásának általános költségei is folyamatosan csökkennek, így egyre kevesebb érv szól a benzines és a dízelmotoros járművek vásárlása mellett.

Gyorsan veszítenek az értékükből az elektromos autók?

Az elektromos járműveket tartósra tervezték, ami azt jelenti, hogy a legtöbb modell ugyanolyan jól vagy még jobban őrzi az értékét, mint a benzines vagy dízelmotoros autók. Az elektromos autók három éves átlagos amortizációja körülbelül 50%. Ez hasonló a benzines és a dízeles autókéhoz, sőt bizonyos esetekben jobb is.

Az elektromos autók gyakrabban romlanak el?

Általánosan elterjedt tévhit, hogy az elektromos autók gyakrabban romlanak el, mint a fosszilis üzemanyaggal hajtott társaik. Az igazság ezzel szemben az, hogy az elektromos járművekben kevesebb a mozgó alkatrész, így kisebb az esélye, hogy teljesítményproblémák merülnek fel, vagy elromlanak.

Mennyi ideig működnek az elektromos járművekben használt akkumulátorok?

Az elektromos járművek akkumulátorának átlagos élettartama egy évtized, de sok esetben kétszer ennyi időn át működőképesek. Ha ezt összehasonlítjuk azzal, hogy az emberek átlagosan mennyi ideig használnak egy autót (ami körülbelül hat év), beláthatjuk, hogy nem érdemes aggódni az elektromos járművek akkumulátorának élettartama miatt.

*A jármű akkumulátorát csak a járműre vonatkozóan meghatározott maximális töltési sebességgel lehet tölteni. Ha például a jármű maximális töltési sebessége 7 kW, akkor egy 22 kW-os töltőpontnál sem fogja tudni gyorsabban tölteni. A töltéshez szükséges időt az adott töltőpont maximális sebessége is befolyásolja. Például ha a jármű 11 kW-os töltésre képes, a 7 kW-os töltőponton akkor is csak 7 kW sebességgel tudja tölteni.