A győzni akarás tüze mindennél fényesebben világít, igazából mégsem ez számít, hanem a gondos felkészülés és a tanulás.
Soichiro Honda imádta a versenyzést. A harmincas években bátyjával állt rajthoz egy házilag felkészített Forddal. Nem sokkal a Honda alapítását követően, 1949-ben benevezte motorkerékpárjainkat a nevesebb versenyekre, és megannyi díjat söpörhettünk be. Soichiro nem állt meg itt. Olyan autóval szeretett volna bajnokká válni, amelyet maga épített, beleértve a motort és a futóművet is. A első lépéseket 1964-ben tette meg céljai felé, nem máshol, mint az autóversenyzés királykategóriájában, a Formula-1-ben.
A Honda RA271 az 1964-es Német Grand Prix-n mutatkozott be, s futamról futamra vált egyre versenyképesebbé. Az 1965-ös évadban úgy tűnt, több a hullámvölgy, mint a csúcshódítás, aztán megtörtént, amire úgy vártunk: Richie Ginther és az RA272 megnyerte a mexikói futamot. Ez azt jelentette, hogy nagyjából egy évvel a csapat bemutatkozását követően valóra vált Soichiro álma.
Soichiro soha nem ült babérjain, látni, érezni szerette volna, hogy álmai megvalósulnak
A Honda mérnökei keményen dolgoztak a hatvanas években, hogy a márka az F1 élvonalába kerülhessen.
A világbajnok John Surtees emlékezetes győzelmet aratott 1967-ben az olasz GP-n – megnyerte a futamot az első alkalommal indított RA300-zal. A csapat 1968-ban visszavonult, hogy minden szakemberünk az új közúti autók motorjainak fejlesztésére koncentrálhasson, de a Honda örökre beírta magát a motorsport nagyjai közé.
Nem kevesebb, mint 15 év kihagyás után, 1983-ban tértünk vissza az F1 világába, méghozzá motorbeszállítóként. Az évad utolsó versenyén Keke Rosberg, a Williams Honda versenyzője ötödikként végzett, egy évvel később pedig megnyerte első versenyünket a turbóérában. Első Formula 1-es világbajnoki címünket a Williams színeiben induló Nelson Piquet szerezte meg 1987-ben. Ebben az időben Ayrton Senna csapatának, a Lotusnak is készítettünk motorokat, s olyan jól sikerültek erőforrásaink, hogy mindig az első négyben végeztek a Honda-motoros autók.
1988-ban megkezdtük a közös munkát a McLarennel, illetve Ayrton Sennával, és 16-ból 15 versenyen diadalmaskodtunk. 1989-ben Alain Prost nyert a McLaren Hondával, majd Ayrton ragadta magához az elsőséget, 1990-ben és 1991-ben is maga mögé utasítva riválisait. Mondhatni, verhetetlenek voltunk...
A Honda-motorral felszerelt Lotus 100T-t az F1-es címvédő, Nelson Piquet vezette az 1988-as szezonban.
Második F1-ben töltött időszakunk 1992-ben, az ausztrál GP-vel ért véget, ahol McLaren-Honda és Gerhard Berger szerezte meg az első helyet. Partnerünk, a Mugen Motorsports révén még valamelyest képviseltettük magunkat, de ez nem volt összevethető korábbi tevékenységünkkel.
Az ezredfordulót követően úgy határoztunk, hogy visszatérünk, egyúttal motorokat szállítottunk a BAR csapatnak. A 2004-es szezon nem sikerült valami fényesen, de 2006-ban – Honda F1 Racing névre átkeresztelt – csapatunk megnyerte a Magyar Nagydíjat. Ekkor szerezte meg első F1-es győzelmét Jenson Button.
A 2007-es esztendőben indítottuk útjára Earth Dreams névre keresztelt motorfejlesztési programunkat. Nem voltak kimagaslóak az eredményeink, de komoly előrelépést értünk el Ross Brawn irányítása alatt, s csak akkor léptünk vissza, mikor összeomlott a világgazdaság és minden erőnkkel az üzletmenetre kellett koncentrálnunk.
Ross Brawn és Nick Fry – némi hondás segítséggel – megvásárolta a brackley-i gárdát, és befejezte a 2009-es szezonra szánt versenygép fejlesztését. A Brawn GP névre átkeresztelt csapat Jenson Buttont választotta pilótának, aki nemcsak megnyert hat versenyt az első hétből, hanem a pilóták és a konstruktőrök kupáját is megszerezte.
Egy gyors pillantás sportsikereinkre, közöttük az egyéni és a konstruktőri kupákra.
![]() |
1. F1-korszak: 1964-1968 |
2 futamgyőzelem Richie GINTHER (USA) 1 John SURTEES (Egyesült Királyság) 1 |
|
![]() |
2. F1-korszak: 1983-1992 |
69 futamgyőzelem Keke ROSBERG (Finnország) 3 Nigel MANSELL (Egyesült Királyság) 13 Nelson PIQUET (Brazília) 7 Ayrton SENNA (Brazília) 32 Alain PROST (Franciaország) 11 Gerhard BERGER (Ausztria) 3 |
|
![]() |
3. F1-korszak: 2000-2008 |
1 futamgyőzelem Jenson BUTTON (Egyesült Királyság) 1 |
|
![]() |
Egyéni világbajnoki cím | 5 egymást követő évben 1987 Nelson PIQUET (Brazília) 1988 Ayrton SENNA (Brazília) 1989 Alain PROST (Franciaország) 1990 Ayrton SENNA (Brazília) 1991 Ayrton SENNA (Brazília) |
|
![]() |
Konstruktőrök kupája | 6 egymást követő évben 1986 Williams Honda (FW11) 1987 Williams Honda (FW11B) 1988 McLaren Honda (MP4/4) 1989 McLaren Honda (MP4/5) 1990 McLaren Honda (MP4/5B) 1991 McLaren Honda (MP4/6) |
A Honda egyszerűen nem tud hosszan távol maradni a motorsporttól. Nagy vágyunk volt, hogy részesei legyünk az F1 új, hibrid korszakának, és bővítsük tudásunkat, ezért 2015-ben megegyeztünk a futóműért felelős McLarennel.
Honda Szóicsiró azt mondta, hogy „a siker 99 százalék kudarc”, s az elmúlt években megtapasztalhattuk, mennyire igaza volt. Ebben az évben két becsvágyó versenycsapattal dolgozunk együtt: a Red Bull Scuderia AlphaTaurival, amelynek tagjai Pierre Gasly és Daniil Kvyat, járművük pedig az AT01; és az Aston Martin Red Bull-lal, amelyben Alex Albon és Max Verstappen az RB16 modellt vezeti.
Miután Barcelonában alkalmuk volt kipróbálni ezeket a versenygépeket, amelyekre csak úgy tapadnak a tekintetek, lelkes csapataink egyre feljebb jutnak a rangsorban, és 2020 folyamán jelentős fejlődést sikerült elérniük.
„A tél folyamán mind a Honda, mind a Red Bull csapata hatalmas erőfeszítéseket tett, és minden téren fejlődtek.” Christian Horner, az Aston Martin Red Bull Racing csapatfőnöke
„Ebben a szezonban célkitűzésünk csökkenteni távolságunkat a listavezetőkhöz képest, hogy segítsünk mindkét csapatunknak jobb eredményeket elérni.” Morijama Katszuhide, a Honda Motor Co., Ltd Márka- és kommunikációs műveletek részlegének vezetője
Azt mondják, a fejlődés a verseny velejárója. Az biztos, hogy mi rengeteget fejlődtünk a különféle viadalokon, és amit megtanultunk a pályán, azt felhasználtuk utcai járműveink tervezésénél. A versenypálya nekünk nem más, mint járműipari tesztlabor.
A határok feszegetésével a holnap autóihoz juthatunk el. Győzelem vagy veszteség – nekünk mindegy, soha nem adjuk fel! A célvonal egy új verseny rajtja, ez éltet minket.