A motorizált kerékpároktól a sugárhajtású üzleti repülőkig – hetven év az emberiség szolgálatában.
Soichiro Honda egy kovácsmester fiaként látott napvilágot nem messze a Fujitól. Már gyermekként rajongott a gépekért és sokat segített édesapja kerékpárszervizében.
Soichiro Honda nem fejezte be az iskolát, inkább Tokióba költözött és gyakornokként helyezkedett el egy autószervizben. Hat évvel később visszatért szülőhelyére és saját műhelyt nyitott.
Soichiro azért hozta létre a Tokai Seiki vállalatot, hogy dugattyúgyűrűket gyártson. A társaság gyorsan fejlődött, de a háború alatt két bombatalálat is érte, sőt később földrengés sújtotta. A megtépázott céget végül eladta és Honda Technical Research Institute, azaz Honda Technikai Kutatások Intézete néven újat alapított.
A háború utáni években Japánnak mobilizálnia kellett lakosságát, méghozzá gyorsan és olcsón. Ekkor támadt Soichirónak az az ötlete, hogy leselejtezett generátorhajtó-motorokat épít be kerékpárokba. Meg is tette, így napvilágot láttak az első Honda járművek. Soichirónak csupán annyi dolga maradt, hogy megtalálja a potenciális vásárlókat.
Honda-alkalmazottak (és családjaik!) a hamamatsui gyár udvarán 1948-ban.
Az első autó, amit Soichiro látott egy Ford T-modell volt. A „nagy találkozás” örökre megváltoztatta életét, az olaj illata mint afféle parfüm, úgy bódította el a legendás feltalálót.
Az eredeti segédmotoros kerékpár tovább fejlődött. Okos, stílusos és népszerű. Pár hónapon belül elkészült a Honda által fejlesztett erőforrás, amit a cég első futószalagján gyártottak sorozatban.
Soichiro Honda megalapítja a vállalatot új üzlettársával, Takeo Fujisawával. Socihiro felel a termékfejlesztésért, Fujisawa pedig a pénzügyeket irányítja. A cég 34 dolgozójának közösek a céljai, és persze az álmai.
Az első motorkerékpárt, amelynek minden alkatrészét a Honda fejlesztette D-type néven dobták piacra. A D betű az angol dream, azaz álom szóra utal.
A Honda Japán legnagyobb motorkerékpár-gyártójává lép elő. Ma a Honda a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, üzemegységei szerte a világon fellelhetők.
A vállalat működését a mai napig ez a filozófia határozza meg. – Az egész emberiséget szolgáljuk, így minden termékünket kiváló minőségben, kedvező áron kell kínálnunk – hangzik a jelmondat.
Az első tengerentúli képviseletet Kaliforniában nyitotta meg a Honda. Csak nyolc ember dolgozott ott, de több ezer motorkerékpárt adtak el havonta.
A Honda Super Cub egy szimpla, megfizethető motorkerékpár a világnak. Szuper mivoltáról árulkodik, hogy a mai napig szerepel a Honda választékában, sőt a világ legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járműveként írta be magát a történelemkönyvekbe. Lehet, hogy egyben a legjelentősebb is?
A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója megkezdi termékeinek értékesítését az Egyesült Államokban. Az American Honda Motor Co. A vállalat Los Angelesben indult.
A kutatási és fejlesztési tevékenységet végző Honda R&D a Honda Motor Company leányvállalataként működik. Akár úgy is hívhatnánk, hogy Soichiro álomgyára.
Soichiro azt mondta, a siker 99 százalék kudarc. Első szereplésünk a Man-szigeti TT-n igen nagy csalódás volt, de nem adtuk fel, sőt! Tovább fejlesztettük gépeinket, majd két évvel később visszatértünk és taroltunk. Ez volt az első alkalom, hogy megízlelhettük a világsikert, amit egy újabb nagy esemény követett: 1965-ben első Formula-1-győzelmünket is megszereztük.
A TT-sikereken felbuzdulva a belgiumi Aalstban megnyitottuk első tengeren túli gyáregységünket. Régebben gyártunk Európában, mint gondolná...
A Honda megkezdi a személy- és teherautók értékesítését. Elindul a masszív T360-as minihaszonjármű gyártása. A különleges S500 érkezésével a sportkocsik piacán is megjelenik a márka.
Első Formula-1-es versenyautónk a Honda RA271 volt. 1,5 literes, V12-es motorja nem kevesebb, mint 220 lóerős csúcsteljesítményre lehetett büszke. Ma a Honda Collection Hallban tekinthető meg, Tokió, illetve a Motegi versenypálya közvetlen szomszédságában.
Egy évvel azt követően, hogy a Honda megkezdte az autógyártást, a vállalat vezetősége úgy határozott, hogy belépnek a motorsport világába. Megalkottuk saját vázunkat, futóművünket és motorunkat, és 1965-ben – Richie Gintherrel a volánnál – meg is szereztük első trófeánkat.
Olyan cuki... és olyan okos. Az N360 névre keresztelt városi autót édesen pörgős, léghűtésű erőforrás hajtotta. Ezzel a modellel kezdődtek meg a Honda sikerei a személygépkocsik piacán.
A kompakt, elsőkerék-hajtású Civic tökéletes autó volt a hetvenes évekre. Tíz generációval és 24 millió eladott példánnyal később még mindig eszményi társ és továbbra is a vásárlók egyik kedvence.
Negyed évszázados kőkemény vezetői munka után visszavonul Soichiro Honda és Takeo Fujisawa. A két alapító tanácsadóként segíti tovább a vállalat működését egészen Soichiro 1991-es halálig.
A lenyűgöző CVCC motort Észak-Amerikában vezettük be elsőként. Páratlanul hatékony konstrukciójából fakadóan oly alacsony károsanyag-kibocsátásra lehetett büszke, hogy katalizátor nélkül is teljesítette a levegőtisztasági törvényt. Ez maga volt a szenzáció.
Egy igazi Honda-ikon: az első Civic. 1972 óta gyártjuk, s már a tizedik generációnál tartunk. A típus bemutatkozása óta több mint 24 millió Civicet adtunk el.
Tulajdonképpen az ős-Accord volt az első háromajtós, középkategóriás modellünk, a Civic kétajtós szedánként kezdte meg pályafutását.
Lehull a lepel a Honda első középkategóriás autójáról, az Accordról, amit háromajtós, ferdehátú és négyajtós, szedán változatban rendelhettek meg a vásárlók. Később ötajtós kivitellel bővült a modellcsalád, majd megjelent a Prelude néven forgalmazott kupé.
A Honda 15 éves, igen gyümölcsöző együttműködésbe kezd a BL-lel, melynek célja, hogy a vállalatok megosszák egymással technikai ismereteiket, s közösen fejlesszenek, illetve gyártsanak autókat az európai piacra. Ezt újabb megállapodások követték, mindazonáltal megőriztük eredeti szellemiségünket és kompromisszummentes gondolkodásmódunkat.
Tudta, hogy a világ első térképalapú navigációs rendszerét a Honda fejlesztette ki? A Honda Electro Gyrocatort a japán piacra szánt Accordokba szereltük, több mint egy évtizeddel a GPS bemutatkozása előtt!
A Honda 1979-ben kezdett motorkerékpárokat gyártani az Egyesült Államokban, majd 1982-ben első japán márkaként készített autókat Amerikában. Az ohiói üzemegység indulását követően Kanadában és Mexikóban is gyárat épített a vállalat.
Bemutatkozik a Honda első luxusautója és a vállalat – Észak-Amerikában forgalmazott – prémium márkája, az Acura. Ezzel a Honda lett az első japán vállalat, ami különálló, prémium részleget hozott létre.
A VTEC rendszerrel megmutathatta a Honda, hogy miként lehet egy motor még erősebb és takarékosabb.
Az 1988-as modellévben megjelent az Acura Legend Coupe és benne a szuperkifinomult, hengerenként négyszelepes, 2,7 literes V6-os Honda-motor. Ez a hajtómű jelenős szerepet játszott abban, hogy az Egyesült Államokban élők prémiummárkaként könyveljék el az Acurát.
Sem előtte, sem utána nem volt márka ennyire domináns a Formula-1-ben. A McLaren-Hondák 16-ból 15 futamon nyertek, a csapat pedig elhódította a konstruktőrök kupáját. A pilóták között Ayrton Senna bizonyult a legjobbnak, mögötte csapattársa, Alain Prost végzett. Miért nem 16 a 16-ból? Nos, senki sem tökéletes...
Két új Honda-gyár nyitja meg kapuit az öreg kontinensen. Az angliai Swindonban Accordok készülnek, a törökországi Gebzében Civicek. Ma a swindoni komplexum az ötajtós Civic gyártásának globális központja.
Újabb ikonikus Honda érkezik a CR-V személyében. Neve a Compact Recreational Vehicle, azaz kompakt, rekreációs jármű kifejezésből ered, s nem más fűződik hozzá, mint a jelenleg is roppant népszerű SUV-kategória megteremtése. A modell ma is a világ legkelendőbb szabadidő-autója, s roppant közkedvelt 1999-ben bemutatott kistestvére, a HR-V is. Ez utóbbi betűszó a High-Riding Vehicle-re utal, jelentése nagy hasmagasságú jármű.
Úgy döntöttünk, hogy építünk magunknak egy születésnapi ajándékot, ami méltó lezárása az elmúlt fél évszázadnak. Mi más lehetne, mint egy kétüléses sportkocsi? A pörgős S2000 az S500 egyediségét és értékeit mentette át a jelenkorba.
Színre lép a csodálatos NSX. A Honda első szupersportkocsija új mércét állít az aszfaltszaggatók mezőnyében.
Honda S2000 – mi lehetne ennél szebb ajándék az ember 50. születésnapjára?
Mérnökeink nem a múltba révednek, hanem a jövőt kémlelik. Első benzines-elektromos hibridünk a hihetetlenül alacsony károsanyag-kibocsátású Insight volt. Nem mellesleg ez volt az első hibrid autó, amit forgalmaztunk az európai piacon.
Elkészül az első ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility). A Honda által fejlesztett humanoid robot egy csapásra ismertté és népszerűvé válik, mondhatni, a Honda egyik leghíresebb celebje lesz...
A Civic Type R nem más, mint egy teljesítményorientált ferdehátú, ami Európában mutatkozott be elsőként. Ismertsége és elismertsége villámgyorsan nőtt, s ma már milliók rajonganak érte a planétán. Azóta három generáció is napvilágot látott, a legutóbbi épp 2017-ben nyűgözte le a szakmát és a vásárlóközönséget.
Színre lép az elmés megoldásairól ismert Jazz szupermini. Középre helyezett üzemanyagtartályának köszönhetően páratlanul tágas beltérrel várja utasait, és variálhatóság terén is könnyedén maga mögé utasítja riválisait, hiszen a Honda emberközeli filozófiája (man maximum, machine minimum) alapján készült és Mágikus Ülésrendszerrel kerül a szalonokba.
A TV-csatornák Európa-szerte sugározni kezdik a Honda „Cog” névre keresztelt reklámfilmet, ami minden idők egyik legsikeresebb és legelismertebb Honda-hirdetésének bizonyul. A középpontban az új, i-CTDi erőforrással felszerelt Accord áll, s azért is fontos a márka történetében, mert ez volt a Honda első saját fejlesztésű dízelmotorja.
A piros H-t csak a legsportosabb Honda modellek, a Type R sorozat tagjai viselhetik magukon.
A Honda mérnökei már régen megálmodták a jövőt, melyben hidrogénhajtású, nullemissziós járművek szállítják majd az embereket és a különféle tárgyakat. A 2006-ban leleplezett FCX Clarity jelentős mérföldkő volt a Honda történetében: ez volt az első kereskedelmi forgalomban is kapható, üzemanyagcellás hidrogénautó.
A Honda összesített motorkerékpár- és robogóeladásai elérik a 300 milliós darabszámot. És ez még hagyján: egy évvel később megszerezzük 700. (!) motoros GP-győzelmünket.
Megvalósul Soichiro legmerészebb álma: levegőbe emelkedik az első sorozatgyártású HondaJet. A hat utas szállítására alkalmas, sugárhajtású üzleti repülőgép 2200 km-es hatótávolságra és 782 km/órás végsebességre képes. Ez minden idők leggyorsabb Hondája...
Elkészül a 100 milliomodik Honda autó. Vajon Soichiro gondolta volna, hogy ennyi jármű viseli majd nevét?
A Civic Type R minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású szériaautójának bizonyul a Nürburgring Nordschleifén – 7 perc 43,8 másodperc alatt ér körbe.
A Honda előrukkol a vadonatúj NSX-szel. Az ultramodern szupersportkocsi éppoly vonzó, mint elődje, de hibrid hajtásláncra épül. Mozgatásáról egy V6-os, benzines és három villanymotor gondoskodik. Bemutatkozását követően pár hónappal az NSX is csatlakozik a Civic Type R-hez, tudniillik megdönti kategóriájának körrekordját a németországi Nürburgring Nordschleifén.
Hetvenéves a Honda. Ez bizony szép kor, pláne, hogy oly sok dolog történt. Vajon a következő hét évtized merre visz minket?
A 2017-es Urban EV koncepció modell alapján tervezett elektromos Honda e bevezetésre került az európai és japán piacokon.
A Honda Civic egy kompakt, stílusos és gazdaságos kétajtós szedánként indult, és a bevezetése óta eltelt 50 év alatt a világ egyik legnépszerűbb ferdehátú modelljévé nőtte ki magát. Boldog 50. évfodulót, Honda Civic!
Továbbra is kutatjuk, hogy miként formálhatjuk álmainkat valódi, életet jobbá tévő eszközökké, amelyek mindenki számára elérhetők. Ez soha nem fog változni.
Honda 75 years