HONDA MONKEY - 2018

A Honda ikonikus minimotorja megőrizte felmenői eredeti stílusát, ám a jellegzetes külsőn kívül szinte minden porcikája modernebb lett. Az új nemzedék fordított teleszkópvillával, kettős hátsó rugóstaggal, LCD-kijelzővel, IMU-alapú blokkolásgátlóval, LED-es lámpatestekkel és mindössze 107 kg-s tömeggel száll harcba a vevők kegyeiért. Vonzerejét fokozza, hogy 125 köbcentis, léghűtéses, egyhengeres erőforrása 9,4 LE-s csúcsteljesítménnyel és 1,5 l/100 km-es átlagfogyasztással büszkélkedhet.

2018. április 22.

Noha a hetvenes évek ikonikus járműveként tartják számon, az első Honda Monkey 1961-ben látott napvilágot. Eredetileg 49 köbcentis gyerekmotor volt, amit a Tama Tech vidámpark részére gyártott a Honda, ám olyan népszerűségre tett szert, hogy a japán gyártó mérnökei csakhamar hozzáláttak a közúti változat fejlesztéséhez is. Végül 1963-ban kezdődött meg a Monkey hivatalos árusítása, a csupán  5”-os, tömör kerekeken futó csöppség jellegzetes, krómozott üzemanyagtartállyal és lehajtható kormánnyal érkezett az európai, valamint a tengerentúli kereskedésekbe.

Közkedveltsége főként abból fakadt, hogy a szerethető megjelenés, a karcsú felépítés, no meg a szerény tömeg garancia volt a könnyed és élményteli városi közlekedésre. Később, egészen pontosan 1969-ben nagyobb, 8”-os abroncsok váltották a korábbi tömörgumikat, 1970-ben pedig megjelent az egy mozdulattal eltávolítható első villa, ami azért volt valódi mérföldkő a Monkey történetében, mert – az ötletes megoldásnak köszönhetően – kényelmesen elfért egy átlagos kocsi csomagtartójában.

Újabb nyolc év elteltével leleplezték a típus erősebb, egyszersmind látványosabb megjelenésű változatát, mely cseppalakú tankjával főként az amerikai piacon lett sikeres. A lakóautó-vásárlók szívesen áldoztak a kisméretű, mégis fürge Hondára, hiszen ezzel könnyedén bejárhatták a nagyvárosokat, miután leparkoltak méretes járgányaikkal. Mivel a Monkey erőforrásához röpsúlyos tengelykapcsoló és könnyen kezelhető, háromfokozatú váltó csatlakozott, pillanatok alatt megbarátkozhattak vele a vásárlók, közöttük azok is, akik korábban egyáltalán nem motoroztak. A simulékony jellem több ezer főt csábított nyeregbe, s persze újfent bizonyította, hogy a Hondákat kimagasló használati érték jellemzi.

Végtelenül szórakoztató és egyszerűen kezelhető - ez a két tulajdonság elég volt hozzá, hogy a Monkey szélesebb tömegeket szólítson meg, mint bármelyik gép azelőtt. Duci abroncsaival, cseppnyi tankjával, sajátos kormányával és pufi nyergével új, időtlen stílust teremtett, s ennek köszönhetően a mai napig vonzó jelenség.