Hogyan vezessük az elektrifikált autónkat?

Egyre több ember vásárol és vezet elektromos autót. 2023 augusztusában több mint egy millió elektromos és hibrid jármű közlekedett az Egyesült Királyság útjain: az ágazat felvillanyozó fordulóponthoz érkezett. Az egész közlekedési iparág azon dolgozik, hogy új, fenntarthatóbb megoldásokra térjen át, és világszerte csökkentse a szén-dioxid-kibocsátást.

Sokan azonban továbbra is idegenkednek a gondolattól, hogy lecseréljék benzines vagy dízelmotoros autójukat, és elektromosra váltsanak. De a jó hír az, hogy a legtöbbek számára nem is olyan nehéz feladat elektromos autóra váltani, és megtanulni közlekedni vele – ami ráadásul számos nagyszerű előnnyel is jár.

Az elektrifikált járművek típusai

A villamosított járművek három nagyobb kategóriába sorolhatók: teljesen elektromos akkumulátoros járművek (BEV), plug-in hibridek (PHEV) és teljes értékű hibridek (e:HEV).

Akkumulátoros járművek (BEV):

A teljesen elektromos járművek (ilyen például a Honda e és az e:Ny1) esetében a kerekeket a villanymotor hajtja meg (egyes autókban több ilyen motor is található).

Az elektromos autók viszonylag egyszerű elvek alapján működnek. A motort egy lítium-ion akkumulátor látja el elektromos árammal – ezért ezeket az autókat akkumulátoros járműveknek is nevezik. Az akkumulátort úgy lehet feltölteni, hogy leparkolunk az autóval, és csatlakoztatjuk az elektromos hálózathoz.

Így például „megtankolhatja” az autót, miközben megtölti a gyomrát, vagy a napi ügyeit intézi, ami rendkívül praktikussá teszi az elektromos járművek használatát.

Plug-in hibrid járművek (PHEV)

Az olyan autók, mint a CR-V rugalmas opciót kínálnak, hiszen hagyományos és elektromos akkumulátoros hajtásláncot egyaránt tartalmaznak. Az elektromos akkumulátor intelligensen gondoskodik a takarékos üzemanyag-fogyasztásról, a belső égésű motor pedig extra teljesítményt nyújt, és lehetővé teszi, hogy az akkumulátor menet közben is töltődjön.

Kíváncsi rá, hogyan működnek együtt ezek a rendszerek a PHEV típusú járművekben? Fedezze fel az autókat mozgató technológiákat!

Teljes értékű hibrid járművek (eHEV)

Ezeket a járműveket öntöltő hibrideknek is nevezzük. Belső égésű motor, villanymotor és akkumulátor egyaránt van bennük. A rövidebb utakhoz az elektromos hajtást használják, ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást.

Az akkumulátor és a motor egyaránt képes energiával ellátni a villanymotort. Az eHEV-ek azonban öntöltésre is képesek: felhasználják a fékezéskor és a haladáskor termelődő energiát, így nem kell őket kábellel csatlakoztatni a hálózathoz.

Közlekedés elektrifikált autóval

Ha nincs tapasztalata a villamosított autókkal, akkor természetes, hogy felmerül Önben, hogy hogyan lehet velük közlekedni. De az igazság az, hogy nincsenek jelentős különbségek a hagyományos autókhoz képest. Nincs szükség más típusú jogosítványra, és új készségeket sem kell elsajátítania. Az elektromos járművek a legtöbb sofőrnek meglehetősen ismerős vezetési élményt kínálnak. Ha vezetett valaha automata sebességváltós belső égésű motoros autót, akkor nagyjából tisztában van vele, milyen elektromos vagy hibrid járművel közlekedni.

• A legnagyobb különbséget akkor fogja észrevenni, amikor beindítja az autót, mert a benzines és dízeles járművekkel ellentétben nem fogja hallani az indítómotort, sem a motor indulásának hangját. Sőt, valószínűleg semmi mást sem – csak annyit fog látni, hogy a műszerfal életre kel.

• A hagyományos automata váltós járműveknél megszokott egyszerű váltókarral kiválasztja a Drive fokozatot, majd lenyomja a gázpedált – és az autó elindul, az elektromos jajtásnak köszönhetően szinte teljesen hangtalanul. Az elektrifikált autók alacsony sebességen szinte semmilyen hangot nem adnak ki. Olyannyira, hogy egyes elektrifikált autók gyártói mesterséges hangot építenek be nagyjából 20 km/h sebességig, hogy a gyalogosok felfigyeljenek a közeledő autóra.

• Az elektrifikált autók sosem fulladnak le – újabb előny! Nem kell kézzel váltania, az elektromos autók egyenletes és zökkenőmentes gyorsulást biztosítanak. A hibridekben pedig automatikusan beindul a benzinmotor, ha szükséges, a váltó pedig itt is automata.

A regeneratív fékezést bemutató animáció

Regeneratív fékezés és egypedálos sebességszabályozás

Ha beül egy akkumulátoros vagy hibrid autóba, meg is tapasztalhatja ezeket. Amikor elektromos autót vezet, a gázpedál lenyomásával szabályozhatja a motor teljesítményét. Az autó lendületbe jön, és a kerekek kezdik forgatni a motort, amely így generátorrá válik, és áramot táplál vissza az akkumulátorba, amelyet aztán később felhasználhat. Ez ellenállást vált ki a kerekeknél, ami lassítja az autót.

A gázpedál körültekintő használatával akár fékezés nélkül is szabályozhatja az autó sebességét. Ha például városban közlekedik, ahelyett, hogy az út- és forgalmi viszonyok változásával felváltva használná a gázpedált és a féket, elég a gázpedálra gyakorolt nyomást szabályozni, és az autó sebessége ehhez fog igazodni.

A regeneratív fékezés a hatékonyságról szól. Amikor lassít az autóval, a rendszer betáplálja az akkumulátorba a keletkező mozgási energiát, ami így növeli hatótávolságot.

Ha kíváncsi rá, milyen felvillanyozó és hipermodern technológiákat kínálnak az elektromos és hibrid autók, tudjon meg többet a regeneratív fékezésről!

Az elektromos autók töltése

Nem tudja biztosan, hogyan kell kezelni és tölteni az elektromos autó akkumulátorát? A következő néhány tipp segíthet:

• Otthon is feltöltheti az akkumulátoros elektromos járművét, ha le tud vele olyan helyen parkolni, ahol csatlakoztatni lehet az otthona elektromos hálózatához. A teljes töltés körülbelül 16 órát vesz, de ha beszerel egy otthoni töltőállomást, akkor ezt hat órára csökkentheti – ne feledje, hogy a töltési idő minden autónál más lehet.

• Egyre több vállalat biztosít töltési lehetőséget a dolgozóinak, így lehetséges, hogy munka közben is töltheti az autóját. Érdemes úgy gondolni az elektromos autó töltésére, mint a telefonunkéra. Általában akkor töltjük fel, amikor nincs rá szükségünk – például éjszaka –, így másnap, amikor elkezdjük a napot, készen vár minket.

• Az Egyesült Királyságban több mint 35 000 töltőpont található, például szupermarketeknél vagy éppen a National Trust által menedzselt látnivalóknál, ezeket a pontokat egy térkép segít megtalálni.

• Az üzletek és a parkolóházak gyakran ingyenes töltőpontokat kínálnak.

• Az autópályák mentén, a megállóknál található gyorstöltőknél általában telefonos alkalmazással vagy speciális kártyával lehet fizetni, de egyre több helyen elfogadnak normál érintéses hitel- vagy bankkártyát is.

*A tényleges töltési idő számos tényezőtől függ: ilyen a töltőegység és az akkumulátor kora, típusa, töltési kapacitása, állapota és hőmérséklete, a jármű és a töltőpont maximális töltési teljesítménye, a kezdeti töltöttség és a környezeti feltételek, például a környezeti hőmérséklet, valamint a töltőponton rendelkezésre álló áram és feszültség. A töltési idő hidegebb időjárás esetén, illetve akkor is hosszabb lehet, ha az akkumulátor hőmérséklete miatt aktiválódik a védelmi technológia. A jármű akkumulátorát csak a járműre vonatkozóan meghatározott maximális töltési sebességgel lehet tölteni. Ha például a jármű maximális töltési sebessége 7 kW, akkor egy 22 kW-os töltőpontnál sem fogja tudni gyorsabban tölteni. A töltéshez szükséges időt az adott töltőpont maximális sebessége is befolyásolja. Például ha a jármű 11 kW-os töltésre képes, a 7 kW-os töltőponton akkor is csak 7 kW sebességgel tudja tölteni.

Hibrid járművek töltése

A hibrid járművek rendkívül praktikusak, mivel képesek magukat tölteni a belső égésű motor által működtetett generátorral. Ha van üzemanyag a tartályban, az autó képes feltölteni az akkumulátort. A villanymotornak és az akkumulátornak köszönhetően a hibridek gazdaságosabbak, így Ön alacsony üzemeltetési költségekkel számolhat – a hibrid Honda Jazz fogyasztása például a hivatalos tesztek szerint mindössze 3,75 l/100 km. Ráadásul Önnek kevesebb időt kell a benzinkúton töltenie, így több marad arra, amit igazán szeret.

Hozza ki a legtöbbet az elektromos autójából!

Ha az akkumulátoros elektromos jármű lemerül, akkor ugyanúgy meg fog állni, mint egy benzines vagy dízelmotoros autó. Az alábbiak segítségével maximalizálhatja az elektromos járművek hatótávolságát:

• Töltse fel az autót, mielőtt útnak indul.

• Kerülje az erőteljes gyorsítást, mivel ez több energiát igényel. A lágy gyorsítás energiatakarékosabb.

• Ha lehetséges, fékezés helyett lassítson úgy, hogy finoman fentebb engedi a gázpedált.

Ha így tesz, az autó visszanyeri az elveszett energia egy részét, és elektromos árammá alakítja, amelyet betáplál az akkumulátorba, így később újra felhasználható.

• Tájékozódjon az út- és forgalmi viszonyokról, és vezessen ezeknek megfelelően.

Ha például látja, hogy a közlekedési lámpa pirosra fog váltani, próbáljon meg nem erős fékezéssel megállni. Finoman engedje fel a gázpedált, és lassítson fokozatosan – ha jól időzíti a műveletet, lehet, hogy nem is kell megállnia.

• Tervezze meg az utazását, és ha hosszabb útra indul, nézze meg, hogy hol tud tölteni.

A konnektorról tölthető autók másik nagy előnye, hogy utazás előtt fel lehet tölteni őket. Így a lehető leghosszabb utat teheti meg nulla károsanyag-kibocsátással – ellentétben egy belső égésű motoros autóval, amellyel szinte sosem indulunk el tele tankkal.

Tehát a benzines vagy dízeles autóról az elektromos járművekre való átállás nem is jelent olyan nagy változást, mint egyesek gondolják. Az elektromos járművek csendesek, kényelmesek, kevés káros anyagot bocsátanak ki, és az üzemeltetési költségük is alacsony – könnyen belátható, miért egyre népszerűbbek.

A Honda kibocsátásmentes jövőt képzel el, amelyben az elektromos járművek nagyszerű vezetési élményt kínálnak.

Tudjon meg mindent az elektromos autóinkról még ma!

Gyakori kérdések

Le lehet fulladni egy elektromos autóval?

Röviden – nem. Az automata sebességváltónak köszönhetően az elektromos autók vezetése zökkenőmentes és egyszerű. Az akkumulátor szabályozza a hajtásláncot, és az elektromos autó sosem fullad le, mivel nincs benne tengelykapcsoló.

Lehet tolni az elektromos autókat?

Ha az elektromos autó lemerült, csak akkor lehet tolni, ha van benne üres fokozat – ilyen például a Honda e. Ez hasznos lehet abban az esetben, ha szerencsétlen helyen merül le az akkumulátorunk.

Hogyan működik a hátramenet az elektromos autókban?

Az elektromos autókban gombok vagy kapcsolók segítik a hátrameneti fokozat kiválasztását. Ez leginkább azért van, hogy ismerős legyen a vezetőknek, hiszen az elektromos autókban nincsenek fogaskerekek. Valójában az történik, hogy az akkumulátoros hajtáslánc visszafelé forog, így az autó hátrafelé tud menni.

Hogyan kell az elektromos autót vezetni az autópályán?

Valójában nem számít, hogy elektromos autóval vagy hagyományos belső égésű motoros járművel közlekedünk az autópályán. Az élmény általában ugyanaz, mint a normál automata benzines autóknál, csupán kisebb eltérések vannak, például az elektromos autók fürgébben gyorsulnak.

Olyan elektromos autót vezetni, mint egy automatát?

Az elektromos autókban csak gáz- és fékpedál van, de a vezetési élmény nagyjából ugyanaz, mint amit a belső égésű motoros automata váltós járműveknél megszoktunk. Technikai szempontból van különbség, hiszen ezekben a járművekben nincs váltómű, de a vezetési élmény nagyon hasonló.

Miért van csak egy sebességfokozat az elektromos autókban?

Az elektromos autók hasonlítanak az automata váltós járművekhez, ezért elterjedt tévhit, hogy nincsenek bennük sebességfokozatok. Valójában ezekben az autókban egy vagy több villanymotor van, amelyek úgy reagálnak a gázpedál működtetésére, hogy arányos mennyiségű villamos energiát küldenek a hajtásláncnak.

Van üres fokozat az elektromos autókban?

A gyakorlatban a legtöbb modern elektromos autóban van „üres” fokozat, amelyben a jármű kézzel tolható és közben kormányozható. Ez nem valódi üres fokozat, mivel ezekben az autókban nincs váltómű. Egyes elektromos járművekben van üres fokozat, ilyen például a Honda e.

Elektromos vagy hibrid?