5 módszer, amellyel a Honda a tisztább jövőn dolgozik

A Honda célja, hogy 2022-re elektrifikálja az Európában kínált fő modelljeit. 2040-re pedig az egész világon kizárólag nulla károsanyag-kibocsátású járműveket fogunk értékesíteni. 2050-re az egész vállalat és minden termékünk karbonsemleges lesz.

Ez komoly kihívás, de a Hondánál hagyománya van a környezetvédelemnek: 1999-ben mi vezettük be a világ első globálisan elérhető hibrid autóját, az Insight modellt. 2014-ben pedig az első autógyártóként nyilvánosságra hoztuk a termékeink CO2-kibocsátását.

A Honda napjainkban is folyamatosan azon dolgozik, hogy kisebb és nagyobb lépésekkel közelebb kerülhessen céljai megvalósításához. Olvasson az öt módszerről, amellyel a Honda új normákat állít fel a fenntarthatóság terén, miközben a káros környezeti hatások nullára csökkentésére törekszik.

1. Az elektromos és hibrid autók akkumulátorainak újrafelhasználása

A Honda elkötelezett amellett, hogy 2022-re kizárólag elektrifikált hajtáslánccal felszerelt járművek, például akkumulátoros elektromos autók és öntöltő hibridek fognak szerepelni a kínálatában. Ennek alapos oka van.

Az elektromos járművek az autózás jelene és jövője: az EU 2030-ra már 30 millió ilyen autóval számol az európai utakon, a Climate Brief környezetvédelmi csoport szerint pedig az elektromos járművek „az éghajlatváltozással kapcsolatos globális célok elérésének fontos pillérét jelentik”.

A karbonsemleges elektromos autók újrahasznosítása kulcsfontosságú e környezeti előnyök fenntartásához. Az elektromos autók legtöbb alkatrésze ugyanúgy újrahasznosítható, mint a hagyományos járművek elemei.

A lítiumion-akkumulátorok esetében azonban más megközelítésre van szükség. A Honda Motor Europe 2013 óta együttműködik a SNAM vállalattal, az akkumulátorok újrafelhasználásának és újrahasznosításának szakértőjével. A közös munka célja, hogy ha az akkumulátor már nem használható a járműben (elér élettartama végére), az alkatrész némi előkészítést követően „második otthont” kap.

Az élettartamuk végére ért akkumulátorokat megújuló energia tárolására használják. A vállalat emellett új akkumulátorokat is gyárt: az értékes nyersanyagot, például a kobaltot és a lítiumot összetett kémiai folyamatokkal vonják ki az elhasznált daraboknál, és visszatáplálják a gyártásba.

A Honda hibrid választéka
A Honda hibrid választéka A Honda hibrid és elektromos autóinak folyamatosan bővülő választéka iránt egyre nő a kereslet, ezért ma minden korábbinál fontosabb, hogy környezetbarát módon kezeljük az akkumulátorokat. Tom Gardner, a Honda Motor Europe senior alelnöke

2. Az alkatrészek közúti, vasúti és folyami szállítása

A Honda az autópályáktól a vízi utakig mindig megkeresi a legmegfelelőbb szállítási módot, amely segít, hogy az autók gyártása „zöldebbé” váljon.

A Honda a közelmúltban például Belgium csatornáit is igénybe vette az alkatrészek telephelyek közötti szállításához – elnyerve ezzel a lépéssel a fenntarthatósági szakértők elismerését. Az ENSZ a fenntarthatóság, a jólét és a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) iránti folyamatos elkötelezettség elismeréseként A fenntartható fejlődés úttörője címet adományozta a Honda két európai logisztikai telephelyének.

Számos termékünk és alkatrészünk érkezik Antwerpenbe, Európa három legforgalmasabb kikötőjének egyikébe. A Honda teherautók helyett uszályokat használ ahhoz, hogy genti és aalsti telephelyeinkre szállítsa az alkatrészeket, ezzel is csökkentjük az üvegházhatású gázok közúti kibocsátását. A kezdeményezéssel 2019 júniusa óta több mint 14 tonna szén-dioxid-kibocsátástól óvtuk meg a Földet.

3. Az élettartam alatti károsanyag-kibocsátás felére csökkentése 2050-re

A Honda ambiciózus célt tűzött ki az éghajlatváltozással szembeni átfogó küzdelmünk részeként: szeretnénk drasztikusan csökkenteni a károsanyag-kibocsátásunkat. Mi is ez a cél? 2050-re szeretnénk elérni, hogy a szén-dioxid-kibocsátás a teljes termékéletciklust nézve a felére csökkenjen (a 2000-es szinthez képest), ami a kipufogógázok által okozott kibocsátás 80–90%-os csökkentésének felel meg.

A kibocsátással kapcsolatos átlátható tájékoztatás nem újdonság a Hondánál. 2012-ben az iparágban elsőként tettük közzé a termékek használatából származó becsült szén-dioxid-kibocsátást. Azóta az éghajlatváltozás miatt csak egyre fontosabbá vált a kibocsátás csökkentése.

A Honda emellett elkötelezte magát az elektromos jövő mellett. A Cambridge-i Egyetem közelmúltban készült tanulmánya szerint azokban az országokban, ahol az energia nagy része megújuló és nukleáris forrásokból származik (ilyen például Franciaország és Svédország), az elektromos autóknál akár 70%-kal is alacsonyabb lehet az átlagos élettartamra vetített károsanyag-kibocsátás, mint benzines társaiknál.

A Honda elektromos járművek melletti elkötelezettségét jelzi, hogy terveink szerint 2040-re kizárólag elektromos járműveket (elektromos és üzemanyagcellás autókat) fogunk értékesíteni. A teljesen elektromos Honda e a legújabb generáció egyik tagja, amely nem bocsát ki kipufogógázt, ezzel is hozzájárul, hogy vállalatunk 2050-ig a felére csökkentse az életciklus alatti károsanyag-kibocsátást.

Háromnegyedes elülső nézet egy töltődő Honda e modellről

4. Fákat ültetünk az 1960-as évek óta

A Honda elkötelezett környezetünk és a biodiverzitás, azaz a világ különböző pontjain élő növények és állatok megóvása mellett.

A fák rendkívül fontosak a biodiverzitás szempontjából, mivel rengetegféle élet függ tőlük – a madaraktól és a rovaroktól kezdve a kistestű állatokig. A Honda az 1960-as évektől kezdve ültet fákat Japánban. Ezt az 1970-es évek közepén bevezetett közösségi erdészeti program követte.

2011-ben a Honda saját biodiverzitási útmutatást vezetett be, amellyel még inkább aláhúztuk elkötelezettségünket. Az útmutató kimondja, hogy „a biológiai sokféleség megőrzésére irányuló kezdeményezések a globális környezet megóvása iránti elkötelezettségünk alapvető részét képzik”.

5. A jövő üzemanyagainak keresése

A Honda nem elégszik meg egyetlen megoldással a jövő üzemanyag-ellátási kérdésére. Kidolgoztunk egy tervet, amelynek célja, hogy minden termékünket megújuló energiával működtethessük.

A nap-, a víz- és a szélenergiáról sem feledkezünk meg. A legkézenfekvőbb üzemanyag az elektromos áram, amelyet be lehet táplálni a teljesen elektromos autók akkumulátoraiba – amilyen például a Honda e.

Az elektromos áram azonban más üzemanyagok előállítására is felhasználható. Ha áramot vezetünk át a vízen, az elektrolízis révén hidrogén és oxigén keletkezik. Ez a hidrogén felhasználható olyan üzemanyagcellás járművek (FCV) meghajtására, mint a Honda Clarity, amelyet egyes piacokon már tesztelünk.

A hidrogénben rejlő lehetőségek ezzel azonban nem érnek véget. A visszanyert szén-dioxiddal összekeverve létrejön az „e-fuel” néven ismert szintetikus üzemanyag, amely belső égésű motoros járművekben használható, a vadonatúj HR-V hibridtől kezdve a HondaJet repülőgépen át az összes motorkerékpárig, hókotróig és generátorig. A biomasszából származó bioüzemanyag hasonló módon alkalmazható.

Az 1960-as években fákat ültettünk Japánban, ma pedig második otthont biztosítunk az elektromos autók elhasznált akkumulátorainak – a Honda nem csupán az elektromos autók gyártásával tanúskodik a környezetvédelem iránti elkötelezettségéről.