A Fireblade visszavág
A Fireblade számtalan versenyt megnyert a világ különböző pontjain, de a WorldSBK bajnoki címet tizenöt éve nem sikerül megszereznie. A CBR1000RR-R Fireblade SP nyergében harcba szálló vadonatúj, agresszív megközelítésű motoroscsapat a bizonyíték, hogy a Honda továbbra sem mondott le a győzelemről.
Amikor a Honda Fireblade 30 évvel ezelőtt bemutatkozott, az megváltoztatta a világot. A CBR900RR azonnal kultikus klasszikussá vált a közúton, de a versenyszabályok miatt a Honda csak évek múlva tudott sikereket elérni a versenypályán.
Amikor a Honda Fireblade 30 évvel ezelőtt bemutatkozott, az megváltoztatta a világot. A CBR900RR azonnal kultikus klasszikussá vált a közúton, de a versenyszabályok miatt a Honda csak évek múlva tudott sikereket elérni a versenypályán.
A WorldSBK-szabályok akkoriban a kéthengeres gépeknek kedveztek. Bár a Honda a 90-es években a legendás RC45-össel versenyzett, 2002-ben csak a kéthengeres VTR1000-esre váltva tudta megnyerni a bajnoki címet. A CBR1000RR 2004-es bemutatásával azonban úgy tűnt, hogy a siker végre karnyújtásnyira van a Fireblade-től.
A motor azonnal sikert aratott a pályán, az újonc Chris Vermeulen négy futamot nyert a Ten Kate csapat színeiben. A Honda második lett a gyártók bajnokságában, és Tohru Ukawa győzelmével a 8 órás szuzukai versenyen a motor lenyűgözően mutatkozott be a világ előtt.
„2000-ben ültem először Fireblade-en a brit Superstock bajnokságon; ez a 929-es modell volt, és megtetszett a motor” – mondta az ausztrál. „Ezzel nyertem néhány versenyt, majd néhány évet a 600-as Supersport motoron töltöttem. Amikor 2004-ben ismét felpattanhattam egy "blade"-re, az az új 1000 köbcentis Fireblade modell volt. Ez felnyitotta a szememet! Ez volt az első szezonom a WorldSBK-ban, és egy vadonatúj motort kellett fejlesztenünk.
„Ezek a motorok voltak az első verseny Fireblade-ek a világon, és ez már az első fordulókban is látszott. Az elektronikus kormány-lengéscsillapítónk nem működött együtt az ECU-val, a burkolatok nem illeszkedtek a motorhoz, sőt, néhány versenyen ragasztószalag tartotta össze a motort. Nagyszerű munkát végeztünk, és már a 2. fordulóban két dobogós helyezést értünk el Phillip Islanden. Silverstone-ban nyertem, és végül négy futamot nyertem abban az évben, és három futammal a vége előtt vezettem a bajnokságot.
„A motor erőssége a nyers nyomaték és a teljesítmény volt. Abban az időben még nem volt elektronika, így nem volt tapadás- vagy motorfék-szabályozás. Minden fokozatban több mint 200 lóerővel játszhattam, ami szórakoztató volt, amikor meg tudtam zabolázni, és nehéz volt, amikor nem. 2004-ben Monzában a miénk volt az első Superbike, ami 200 mérföld/órás sebességgel ment végig azon az egyenesen. A motor nem volt tökéletes, és egy kicsit nehéz volt, ami megnehezítette az irányváltoztatást, de a stabilitással sosem volt gond.
„A motor sokat fejlődött az ott töltött két évem alatt, és 2005 végére összességében szerintem mi voltunk a legjobbak a mezőnyben, még akkor is, ha Troy Corser nyerte a bajnokságot. Az a motor még mindig az egyik kedvencem, részben azért, mert ez volt az utolsó nyers motorom, és mert annyira szórakoztató és könnyen vezethető volt.”
Miután a 2005-ös bajnoki címről egy hajszállal lemaradt Troy Corser mögött, a MotoGP áthívta Vermeulent, és a korábbi világbajnok James Toseland vette át a helyét. Az angol megszerezte a 2007-es bajnoki címet, majd követte Vermuelent a MotoGP paddockjába.
A Fireblade étosza az évek során hű maradt önmagához: egy nagy teljesítményű motor, amely vitathatatlanul a legerősebb a Superbike-kategóriában, egy fürge futóművel párosítva, amely remek alapot nyújt a csapatoknak a munkához. Annak ellenére, hogy a Fireblade az évek során nagy sikereket ért el az endurance versenyeken, az országúti versenyeken és nemzeti superbike bajnokságokban, az új CBR1000RR-R Fireblade SP célja a WorldSBK bajnokságba való visszatérés.
A Honda Racing Corporation visszatérése a WorldSBK-ba immár a harmadik évébe lépett, és a projekt mostanra egészen más külsőt öltött. Két újonc versenyzőjével a HRC 2022-ben agresszívan lép fel. Iker Lecuona két év MotoGP-tapasztalattal érkezik, míg Xavi Vierge több mint 100 nagydíjon indult már. A váltás nem kockázatmentes, de mivel Leon Camier vezeti a projektet, biztos benne, hogy egy megfelelő gép mellett a tehetség győzedelmeskedhet a tapasztalatlanságuk felett.
Amikor a versenyző bejelentése megtörtént, Camier, aki több mint 200 WorldSBK-indulást tudhat maga mögött, azt mondta, hogy „a motor az motor, és egy gyors versenyző képes alkalmazkodni. Mindkét versenyző bizonyította, hogy tehetséges, így most fel kell készítenünk őket az új szezonra.”
Ez a folyamat 2021 végén kezdődött, de egyúttal fájdalmas bevezetést is jelentett Lecuona számára a sorozatba. Egy nagy sebességű bukás következtében eltört az ujja, és kénytelen volt kihagyni a tesztelés utolsó napját. Az elvesztegetett pályaidő nehéz teher a Superbike-képzés ezen szakaszában, de a spanyol, aki a 2021-es MotoGP-szezon második felében hívta fel magára a figyelmet, idén is lenyűgöző dolgokat produkálhat.
Amikor a HRC visszatért a paddockba, a garázs tele volt GP-tapasztalatokkal, de kevés volt a Superbike-ismeret. A döntés mindig is kockázatos volt, de most, hogy a tapasztalt Pete Jennings dolgozik Lecuona csapatfőnökeként, Camier egyre több Superbike-tapasztalatot kezd bevinni a projektbe. Ez csak jó dolog lehet.
A Honda nem fél attól, hogy a saját sikere kovácsa legyen a versenyzésben. Az évek során számtalan projektben egyedi tervek és döntések születtek. A 2022-es WorldSBK felállás egy újabb eltérés a megszokottól: Alvaro Bautista és Leon Haslam helyére két újonc versenyző kerül. A tehetség megléte nem kérdéses egyik versenyző esetében sem, ám most egészen más elvárások vannak velük szemben.
A HRC-vel való versenyzés nagy figyelmet és nyomást jelent. Az elvárás az, hogy győzni fogsz. A versenyzés a Honda vérében van, és mindig is az volt az elvárás, hogy a HRC nyerjen. A WorldSBK jelenleg aranykorát éli, öt gyártó csúcsgépével, és a legtehetségesebb versenyzőkkel, akiket valaha látott a széria. Kemény dió lesz, és mindenkin nagy a nyomás, hogy teljesítsen.
Az biztos, hogy a Honda, mint mindig, most is kitartására és versenyszellemére támaszkodik majd, hogy újra felállhasson a dobogó legfelső fokára.