Ha valaha is kíváncsi volt, hogyan működnek az elektromos autók, itt az ideje, hogy csatlakozzon és gyarapítsa tudását! Az elektromos járművek működésének két fontos eleme az akkumulátor által biztosított hajtás, valamint az akkumulátor töltése. De azért nem ennyire egyszerű a dolog.
Alább a Honda jóvoltából mindent megtudhat, amire az elektromos autók technológiájával kapcsolatban kíváncsi volt. Ezek a modellek 90%-kal kevesebb mozgó alkatrészt tartalmaznak a benzines autóknál, és hosszabb múltra tekintenek vissza, mint a legtöbben gondolnák – az elektromos járművek ma már közel sem csak a tudományos-fantasztikus írók képzeletében léteznek. De egy biztos: ők képviselik a jövőt.
Az elektromos autók legfontosabb alkatrészei
Az elektromos autók valójában meglehetősen egyszerű technológiákra épülnek. Ahhoz, hogy nagy vonalakban megértsük az elektromos autók működését, valójában elég három alkatrészt megismernünk.
Hogy működik egy elektromos autó?
Egyszerűen fogalmazva az elektromos autó motorja előállítja a hajtáshoz szükséges energiát, majd az akkumulátorból eljuttatja a kerekekhez. A motor feladata, hogy a megfelelő helyre irányítsa az elektromos áramot, így hasznos nyomatékot hoz létre (ez a forgási erő, amely mozgásba hozza az autót).
A nyomaték mértékegysége a ford./perc (azaz fordulat/perc), és egy átlagos villanymotor csúcsteljesítménye 2500 és 4000 fordulat/perc között van. Összehasonlításként: egy szárítógép mindössze körülbelül 50 ford./perc sebességgel forog.
Kissé bonyolultabbá válik a helyzet, ha a jármű „elektromos hajtásláncáról” beszélünk. Ez az elektromos autó motorterme, amely a motorból, a hajtótengelyekből és a sebességváltóból áll. A hajtótengelyek a motor felől a kerekekre továbbítják az erőt, míg a sebességváltó szabályozza a motor működését.
A fékek
A fék az autó (és minden más jármű) egyik legismertebb és legfontosabb alkatrésze. A regeneratív fék az elektromos autók egyik legfontosabb technológiai újítása, amelyet nem mindenki ismer.
• Bontsuk részeire a kifejezést: a „regeneratív” szó a megújulásra utal, a fékek pedig a jármű lelassításáért vagy megállításáért felelnek.
• Röviden: a regeneratív fékezés felhasználó az autó fékezésekor keletkező mozgási energiát (amely egyébként elveszne), és elektromos árammá alakítja, így gazdaságosabbá teszi a jármű működését.
Ez az energia az akkumulátorba kerül, és ha szükséges, azonnal felhasználható.
Szeretne többet tudni a regeneratív fékezésről? Olvassa el az útmutatónkat!
Az akkumulátor
Volt idő, amikor csak a futurisztikus regények lapjain találkozhattunk akkumulátorral működő autókkal. De valójában mindannyian találkoztunk már velük: a gyerekek előszeretettel hajtanak neki velük az ajtófélfának és a lábujjainknak.
Sőt, ez a fajta elektromos hajtás már 1832-ben felütötte a fejét, de a maihoz hasonló formájával is az 1970-es évek óta kísérleteznek. Napjaink elektromos autói némileg máshogy működnek, de az akkumulátorokban használt technológia rendkívül egyszerű.
A modern elektromos járművet egy tölthető lítium-ion akkumulátor hajtja, amely elektromos áramot ad le az autó motorjának (vagy motorjainak, ha négykerékhajtású autóról beszélünk). Az akkumulátornak extra lendületet ad a regeneratív fékezés, de a megfelelő felszereléssel parkolás közben is feltölthető.
Létrehoztunk egy praktikus útmutatót, amelyből mindent megtudhat ezekről az akkumulátorokról.
Az elektromos autók töltése
Az elektromos járművek töltése nem bonyolult feladat. De néhány dolgot érdemes észben tartani, hogy jobban megértsük, hogyan működik.
• 2019 augusztusa óta több mint négyszeresére, 9199-ről közel 46 000-re nőtt az Egyesült Királyságban elérhető töltőpontok száma.
• Ezek egy része díjmentesen használható, másokhoz azonban regisztráció, előfizetés vagy fizetés szükséges.
De nem csak ezeken az állomosokon van lehetőség töltésre. A benzines járművekkel ellentétben az elektromos autókat otthon is „meg lehet tankolni” – és ehhez nincs szükség laboratóriumra.
Ehhez mindössze egy konnektorra van szükség, de ideális esetben akár saját töltőpontot is felszerelhetünk, amely a hálózati áramról működik. Ennek költségeihez akár 350 GBP állami támogatást is igénybe vehet, és így hatékonyabbá és kényelmesebbé teheti a töltést.
Ha készen áll a töltésre, csatlakoztassa az autót, majd élje az életét – nem kell megvárnia, amíg a művelet befejeződik. A legtöbb ingatlanban 230 V-os konnektor található, de gyorsabb töltési lehetőségek is léteznek.
A töltési idő az akkumulátor kapacitásától is függ, de nem kell 100%-ra feltölteni az elektromos autót, hogy elinduljon vele.
Ha csak a környéken közlekedik, akkor nem valószínű, hogy egyik napról a másikra teljesen lemeríti az akkumulátort, így a legtöbbször nem 0-ról kell kezdenie a töltést.
A töltés jövője
A technológia folyamatosan halad előre, és bizonyára az elektromos autókban használt technológiák különböző elemei is változni és fejlődni fognak.
A Honda vezető szerepet játszik a töltési pontokkal kapcsolatos technológiák kidolgozásában, és nagyban hozzájárul az elektromos járművek infrastruktúrájának megerősítéséhez és az otthoni töltés radikális fejlesztéséhez. A legmodernebb 940 V-os töltőpontok több csatlakozást is támogatnak és zéró károsanyag-kibocsátású kialakítással készülnek: az elektromos járművek fényes jövő elé néznek.
Tudjon meg többet arról, hogy mit tesz a Honda az elektromos autók töltési technológiájának fejlesztéséért!
Gyakori kérdések
Milyen lépésekre bontható az elektromos autók működése?
Az elektromos autók működése a következő egyszerű elemekre bontható:
1. A lítium-ion akkumulátor elektromos áramot termel, amelyet eljuttat a motorba.
2. A motor az akkumulátorból származó áramot „nyomatékká” alakítja.
3. A motor a nyomatékkal a hajtótengelyeken keresztül megforgatja a kerekeket, a jármű így tud gyorsulni.
4. Eközben a motor a sebességváltót is forgatja, ami a motort szabályozza. Így a motor nem pörög túl, és nem generál túl gyorsan túl nagy nyomatékot.
5. Amikor a vezető fékez, a motor hátrafelé forog, és energiát táplál vissza az akkumulátorba.
Töltődnek az elektromos autók vezetés közben?
Az elektromos autók haladás közben tudnak töltődni, de ez a gyorsításra nem feltétlenül igaz. A regeneratív fékezés használatával például a korábban elvesztegetett mozgási energiát a jármű képes elektromos áramként betáplálni az akkumulátorba. Ez nem ugyanolyan „töltés” mint amikor töltőre dugja az autót, de ha intelligensen használja a funkciót, akkor extra energiát és nagyobb hatótávolságot jelent.
Mennyi ideig használható egy elektromos autó?
A benzines járművekhez hasonlóan nem minden elektromos autó életciklusa azonos. A legtöbb gyártó ajánlása körülbelül 160 ezer kilométer, azaz nagyjából tíz év. Sokan azonban ennél hosszabb élettartamról számolnak be. Az akkumulátor állapotromlása nem befolyásolja magát az elektromos autót – de előfordulhat, hogy idővel az akkumulátor kevesebb töltést tud megtartani, ami csökkentheti a hatótávolságot.
A jármű akkumulátorát csak a járműre vonatkozóan meghatározott maximális töltési sebességgel lehet tölteni. Ha például a jármű maximális töltési sebessége 7 kW, akkor egy 22 kW-os töltőpontnál sem fogja tudni gyorsabban tölteni. A töltéshez szükséges időt az adott töltőpont maximális sebessége is befolyásolja. Például ha a jármű 11 kW-os töltésre képes, a 7 kW-os töltőponton akkor is csak 7 kW sebességgel tudja tölteni.