Honda újdonságok a 2014-es Genfi Autószalonon - 2. rész

2014. március 4.
FCEV

Élen a technikai fejlesztésekben – FCEV Concept

A Honda továbbra is úttörő szerepet tölt be az innovációk terén, ezt bizonyítja az üzemanyagcellás hajtásláncra épülő FCEV koncepcióautó is, amit Genfben csodálhatnak meg első ízben az öreg kontinens lakói. Az áramvonalas, letisztult karosszéria a jövő Hondáinak formavilágáról lebbenti le a fátylat, míg a különleges technikai megoldások egy új, környezetbarát korszakot vetítenek előre. Erre már nem is kell sokat várnunk, hiszen az FCEV forgalmazása Japánban és az Egyesült Államokban már jövőre elindulhat, miként az európai kereskedésekben is hamarosan megjelenhet a típus.

Az izgalmas, modern formavilág igényes anyagokból felépülő, tágas, ötszemélyes utasteret takar, melynek hatékony helykihasználásához a különleges hajtáslánc is hozzájárult. Az FCEV következő generációja a világ első olyan üzemanyagcellás járműveként léphet színre, melynek teljes hajtáslánca elfért a motortérben, így a tervezők szabadon gazdálkodhattak a belsőtérrel, és a kompakt rendszert egyéb járművekbe is könnyedén beszerelhetik.

A modell fejlesztése során számos innovatív megoldást alkalmaztak a Honda mérnökei, így a hajtómű teljesítménye immáron meghaladja a 100 kW-ot. Ez azt jelenti, hogy a 33 százalékos méretcsökkenés ellenére 60 százalékkal nőtt az erőleadás az FCX Clarityhez viszonyítva, tehát 3 kW/literes értekkel számolhatnak majd a jövőbeni tulajdonosok. Különleges adottságaiból fakadóan az FCEV hatótávolsága meghaladja az 500 kilométert, a tartályok feltöltéséhez (70 MPa) pedig elegendő három perc.

“Az FCEV Concept megjelenését húsz éves fejlesztőmunka előzte meg, melynek eredményeként olyan járművek láthattak napvilágot, mint az FCX és a FCX Clarity. E tapasztalatokat kamatoztatva hoztuk létre ezt a különleges tanulmányautót, ami kézzel foghatóvá teszi a nem is oly’ távoli jövőt” - Thomas Brachmann (üzemanyagcellás technológia, Honda K+F részlet, Európa)

Idestova húsz éve, hogy a Honda belevágott az üzemanyagcellás járművek fejlesztésébe, s a márka azóta is élen jár a technika tökéletesítésében. A kitartó munka és a rengeteg teszt eredményeként a márka üzemanyagcellás modelljei nem csak hatékonyak, hanem a károsanyag-kibocsátásra és menetbiztonságra vonatkozó szigorú szabályoknak is megfelelnek. Az első szériagyártású üzemanyagcellás Honda 2008-ban mutatkozott be FCX néven, s különleges stílusának, jövőbe mutató műszaki alapjainak és hatékonyságának köszönhetően azonnal belopta magát a vásárlók szívébe. Markáns sziluettje és elnyújtott vonalai telitalálatnak bizonyultak, így ezek a formajegyek a vonzó megjelenésű FCEV Concepten is felfedezhetők. A V-alakú üzemanyagcellát az autó középső részén, a motort pedig a kocsi orrában helyezték el, a hatótávolság nagyjából 390 km.

Mérföldkövek a Honda üzemanyagcellás járműveinek történetében:

• 2002. július – Az FCX első üzemanyagcellás autóként kapja meg az EPA- és a CARB- minősítést
• 2002. december – Japánban és az Egyesült Államokban debütál a világ első szériagyártásra érett üzemanyagcellás modellje, az FCX.
• 2003. – Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, ami fagypont alatt is működik.
• 2005. július – Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, amelyet magánszemély is megrendelhet.
• 2008. – Üzembe helyezik az első gyártósort, így a Honda az első márka, amelyik sorozatgyártásban készít üzemanyagcellás járművet.
• 2008. – A Honda elsőként épít ki üzemanyagcellás járművekre specializálódott kereskedői hálózatot.


NSX CONCEPT - KÉZZEL FOGHATÓ FEJLŐDÉS

Szintén Európában debütál az NSX Concept legújabb változata, ami a - jövőre érkező - sorozatgyártású változat futóművét és a hajtásláncát mutatja be a látogatóknak. Az új NSX-et hosszában, középen elhelyezett, V6-os, ikerturbós erőforrás hajtja majd, méghozzá a Sport Hybrid Super Handling All Wheel Drive (SH-AWD) névre keresztelt összkerékhajtási rendszerrel kiegészítve. Ennek részeként kerül az autóba az ún. Electric Motor Drive Unit (magyarul elektromotoros hajtóegység), valamint a kétoldali nyomatékszabályozó, ami lehetővé teszi a hátsó kerekekre jutó forgatónyomaték villámgyors változtatását kanyarodás közben. Ez klasszisokkal jobb úttartás biztosít a hagyományos négykerékhajtási rendszereknél, különösképpen, hogy az első kerekeket hajtó két elektromotor teljesítményét is intelligensen szabályozza a vezérlőelektronika.