Close

Vadonatúj Jazz

A kompakt autó fogalmának újraértelmezése

2020. január 23.

  • Teljesen áttervezték a Honda Jazzt, hogy minden szempontból igazodjon a hétköznapokon felmerülő igényekhez
  • A Yo No Bi néven ismert tervezési filozófia jegyében született Jazz koncepciója a kényelmet és a használati értéket állítja középpontba, minőségérzetét prémium anyaghasználat és vezetői környezet fokozza   
  • A felhasználóközpontú belsőtér kényelem és ergonómia terén is a kategória legjobbja
  • A Jazz Crosstar modellt a szabadidő-autók strapabírósága jellemzi

A Jazz legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során tetőtől talpig újratervezték az ikonikus modellt. A Honda mérnökei a modern városi életvitel igényeit vették figyelembe, így minden eddiginél hatékonyabb kompakt autó született, amit az új megközelítésnek hála kimagasló használati érték jellemez.
Letisztult, kortárs stílusban fogant karosszériája a maga időtlen szépségében tárja elénk a Jazz semmivel össze nem téveszthető formavilágát, amit nemcsak a kifinomult, egységes sziluett tesz látványossá, hanem a – korábbi generációknál is megfigyelhető – rövid orr-rész, hosszú tető és előre helyezett utastér is. Az új megjelenés még szerethetőbbé teszi a típust, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a kényelmet és a praktikumot illetően is új mércét állíthasson a szegmensben.
Hogy a kompakt városi autó igazán forradalmi legyen, a tervezők igyekeztek magukévá tenni a japán Yoo no bi gondolkodásmódot. Ennek lényege, hogy felismerjük az olyan hétköznapi tárgyakban rejlő szépséget, melyek esztétikus, illetve ergonomikus mivoltukból fakadóan tökéletesen megfelelnek rendeltetésüknek, s az évek során tökélyre csiszolta őket az alkotó.

Úgy gondoltunk erre a modellre, mint egy különálló entitásra, aminek megvan a maga ereje, hogy boldogabbá és gondtalanabbá tegye a felhasználó mindennapjait – avat be a részletekbe Takeki Tanaka, a modell fejlesztéséért felelős szakembergárda vezetője.

Jellegzetes orr-rész, páratlanul kifinomult felületkezelés – csak hogy párat említsünk azon megoldások közül, melyekkel sikerült esztétikailag kiegyensúlyozottá tenni a modellt, egyszersmind megteremteni azt a szemet gyönyörködtető formavilágot, ami egységbe kovácsolja a különféle részleteket, beleértve a C-oszlopot és a kombinált hátsó lámpákat is.
A tervezők kényesen ügyeltek az arányokra, hiszen ez kulcsfontosságú volt a kívül-belül egyaránt stílusos, harmonikus modell megteremtésében. A megnövelt magasságnak és a kissé előre döntött csomagtérajtónak köszönhetően kívülről kisebbnek, belülről tágasabbnak hat az autó, s azt a benyomást kelti a szemlélőben, hogy nem lehet kibillenteni egyensúlyából.

Olyan autót szerettem volna alkotni, ami „kellemes társaság” a tulajdonosnak, ugyanakkor használhatóság terén is a maximumot nyújtja – osztotta meg gondolatait Baek Jongkuk, a vadonatúj Jazz tervezője. – Igyekeztem minden felesleges formai elemtől megszabadulni, és úgy leegyszerűsíteni a vonalvezetést, hogy a formaterv barátságos és trendi legyen, valamint kényelmes és praktikus az utastér.

Emellett olyan apró, de roppant fontos dizájnelemeket alkalmaztunk, mint a csomagtérajtó-szpoiler vagy a prémium hatású hűtőrács, így nemcsak szép és kiegyensúlyozott, hanem lendületes is lett az új Jazz. A felnik küllőit és ráfjait a lehető legvékonyabbra vettük, így még nagyobbnak látszanak a „papucsok” és jobban illenek a típushoz. Még az acélkerekek is prémium alufelninek tűnnek, minden adott tehát az elegáns, harmonikus profilhoz.
A szabadidő-autós stílust követő Jazz Crosstar az aktív életvitel szerelmeseinek készül. Erőteljes kisugárzását egyebek mellett hangsúlyos hűtőrácsának, fekete díszítőelemeinek, küszöbszpoilerének és tetősínjének köszönheti, és sokat nyomnak a latban a Crosstar-specifikus alufelnik is, melyekkel még stabilabbnak és robusztusabbnak látszik a modell.

Kényelmes, hangulatos beltér várja az utasokat

A letisztult, minimalista, ámde kimagasló használati értékű utastér egyszerű, harmonikus és végtelenül praktikus, ami nem meglepő, hiszen itt is a Yo no bi filozófia vezette a tervezők ceruzáját. Ráadásul csupa tartós, puha tapintású, kortárs stílusban fogant anyagból épül fel az utastér, melyek egy része vízlepergető hatású.

Maga az emberközpontú műszerfal teljes szélességében kitölti az utasteret, de nem zavar bele a látómezőbe, így még nagyobb, szellősebb érzetet kelt a kabin. A maximális kihasználhatóságot szolgálja a szériafelszereltség részeként kínált, 9"-os központi érintőképernyő és a szintén alapáras, 7"-os TFT-műszeregység is. Mindkettő egyszerű és könnyen leolvasható, akárcsak a többi berendezés és kiegészítő, melyek egytől egyig a gondtalan, stresszmentes vezetési élmény érdekében kerültek az autóba.

Az első ülések között kialakított, széles, sík középkonzol könyöktámasza azonos magasságban van az ajtókárpitok könyöktámaszával, többek között ez is a felsőbb kategóriás, prémium autókat idézi.

Az első ülések a Honda – nagyobb kényelmet és határozottabb deréktámaszt nyújtó – következő generációs ülésvázára épülnek. A kétküllős kormánykerék ugyancsak a nagy helykínálatot hivatott hangsúlyozni, s mivel távolsága és szöge egyaránt állítható, még kényelmesebben terelgethető a Jazz. Hátra is kényelmesebb és vastagabban párnázott ülések kerültek, így a felnőttek is komfortosan utazhatnak a második sorban.

A tökéletes városi kompakt megtervezése

A kétmotoros, hibrid hajtáslánc technikai fejlettségéből fakadóan kompakt és hatékony, nem von el tehát jelentős helyet az utastértől. A motorháztetőről elrugaszkodó, jellegzetes karosszériavonalak az ultravékony A-oszlopokon átszaladva, egészen a hátsó lökhárítóig futnak, keretbe foglalva a Honda világelső fejlesztéseinek sokaságát, közöttük az ütközési energiát elnyelő nyúlványrendszert. Utóbbi hatékonyságáról árulkodik, hogy hatalmas, előretolt utastér és rövid orr-rész kialakítását tette lehetővé,

A tetőoszlopok is vékonyabbá válhatnak, ami szellősebbé varázsolja a kabint és fokozza az átláthatóságot. Ezt a célt szolgálja a panoráma-szélvédő és az A-oszlopok tövében elhelyezett, háromszög alakú oldalablak is, amellyel jelentősen nő a látómező. A karosszériába simuló A-oszlopok és a karcsú külső tükrök alkalmazásával a szélzajt és a légellenállást is minimalizálták a tervezők, tovább növelve az aerodinamikai hatékonyságot és a menetkomfortot.

A tervezők lelkiismeretes munkájukról tanúskodik az is, hogy síkpadlós lett utastér és beépíthetővé vált a Honda által fejlesztett Magic Seats ülésrendszer. Ennek támlája síkba dönthető, ülőlapja pedig felhajtható, így tulajdonképpen mindig az utasok számához, illetve a poggyászok méretéhez, alakjához igazítható az utastér, s mivel a korábbinál szélesebb, rakodóperem nélküli ötödik ajtó tárul fel hátul, minden eddiginél könnyebb a be- és kipakolást.

A következő generációs, hibrid Jazz 2020-tól válik elérhetővé az európai piacon, újabb tanúbizonyságát adva, hogy a Honda rendületlenül halad a – 2022-ig esedékes – elektromos átállással. A céldátumhoz közeledve az árakat is nyilvánosságra hozza majd a gyártó, vélhetően tovább fokozva a legendás modell versenyképességét.