A Honda Motor Co., Ltd. Bemutatta az új, Honda SENSING 360 névre keresztelt menetbiztonsági és vezetéstámogató rendszerét, ami a holtterek megfigyelésével, a balesetek elkerülésével és a vezetői hibák kiszűrésével minden irányból védelmet nyújt.
A korábbi rendszer jelentős továbbfejlesztésével létrehozott Honda SENSING 360 nemcsak az autó előtti és mögötti területet képes nagyobb tartományban monitorozni, hanem oldalirányba is „messzebbre lát” elődjénél. A Honda SENSING 360 várhatóan 2022-ben a kínai piacon forgalmazott Honda modellekben jelenik meg elsőként, majd 2030-ig a többi piacon is megtörténik bevezetése.
Miként a „Biztonságot mindenkinek!” jelmondat is tanúskodik róla, a Honda elsődleges célja, hogy a közúti közlekedés teljesen balesetmentessé váljon, ezért mélyreható kutatási és fejlesztési munkát végzett a hardverek és a szoftverek területén. A fejlett menetbiztonsági és vezetéstámogató eszközöket magában foglaló Honda SENSING1) csomagot 2014-ben vezette be és fokozatosan új funkciókkal bővítette a Honda, továbbá a márka minden főbb modelljébe bekerült szerte a világon ezzel vezetési támogatást nyújtva a Honda ügyfeleinek változatos forgalmi szituációkban.
A Honda SENSING 3601) nevének megfelelően 360˚-ban2) észleli környezetét. A jelenleg is alkalmazott, egylencsés első kamerára3) épül, szenzorainak száma azonban öttel nőtt, így a még hatékonyabb működése. A rendkívül magas frekvenciájú, ún. milliméter-hullámos érzékelőket az autó elejére, illetve sarkaira helyezték, így az autó körüli teljes területet megfigyeli a rendszer, beleértve a vezető által nem belátható részeket, azaz a holttereket is.
Az érzékelési távolság növekedésével jelentősen mérséklődött az ütközések és gázolások kockázata, egyszersmind a vezetői hibákat is ügyesebben szűri ki a vezérlőelektronika. A Honda SENSING 360 kidolgozásakor a 3. szintű önvezető rendszer fejlesztésekor szerzett K+F-tapasztalatokat kamatoztatták a Honda szakemberei, arra törekedve, hogy 2050-ben4) már a Honda autók és motorkerékpárok képesek legyenek minden(!) halálos balesetet elkerülni. Mivel a Honda több járműkategóriában képviselteti magát, igen jelentős hatása van a mobilitásra, ezért is eltökélt, hogy vezető szerepet töltsön be a balesetmentes társadalom megvalósításában.
A Honda SENSING 360 főbb tulajdonságai
Továbbfejlesztett Ütközési Energia Mérsékelő Fékrendszer (CMBS)
Amennyiben jobbra vagy balra készül fordulni egy kereszteződésben, és rendszer másik járművet vagy gyalogost érzékel, az Ütközés Erejét Mérséklő Fékrendszer (CMBS) azonnal közbelép. A nagyobb biztonság a Honda SENSING 360 szélesebb körű érzékelési dimenzióknak köszönhető, ugyanis már nemcsak előre, hanem minden irányba figyel. Így a rendszer lehetővé teszi a vezető számára elkerülni az ütközést vagy minimalizálni a potenciális ütközés hatásait más járművel, illetve gyalogossal, akik egy időben, de eltérő irányból érkeznek a kereszteződésbe.
Keresztirányú Forgalmat Figyelő Rendszer
Ha az autó lassan halad vagy – egy stoptáblát követően – behajt egy kereszteződésbe, a rendszer figyelmezteti az oldalról, illetve szemből érkező járművekre.
Amennyiben úgy ítéli meg, hogy keresztirányba haladó jármű miatt ütközés veszélye áll fenn, a rendszer vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt és ütközés elkerülő manővert kezdeményez.
Ütközésveszély-mérsékelés Sávváltáskor
Sávváltáskor a rendszer ellenőrzi, hogy érkezik e hátulról másik közlekedő, ezzel segít elkerülni egy esetleges balesetet. Amennyiben úgy ítéli meg, hogy jármű bújik meg a holttérben és ütközés veszélye áll fenn, vizuális és hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, egyszersmind „besegít” a kormányzásba.
Sávtartó Automatika 5)
Ha az Adaptív Sebességrögzítő (ACC), a Kis Sebességű Követőrendszer, valamint a Sávtartó Asszisztens (LKAS) aktív, majd a vezető bekapcsolja az irányjelzőt6) egy gyorsforgalmi úton, akkor amennyiben a sávváltáshoz szükséges kondíciók ideálisak a rendszer kormányzással segíti a sávváltást.
Kanyarsebesség-szabályozó asszisztens
Ha az Adaptív Sebességrögzítő aktív és az autó gyorsforgalmi úton kanyarodik, a rendszer automatikusan szabályozza a sebességet. Az első kamera segítségével felismeri, hogy ha kanyarhoz ér a jármű, és segít a vezetőnek minél gördülékenyebben és precízebben elfordulni az íven.