A 2015-ÖS TOKIÓI MOTOR SHOW-N LEPLEZTE LE A HONDA A CLARITY FUEL CELL NÉVRE KERESZTELT ÜZEMANYAGCELLÁS JÁRMŰVET

2015. október 28.

· A Honda Clarity Fuel Cell Vehicle következő generációját a 2015-ös Tokiói Motor Show-n ismerheti meg a nagyközönség.

· Az új modell magasan felülmúlja a kategória belső égésű motorral felszerelt modelljeit

· A Honda Clarity Fuel Cell várhatóan 2016-ban érkezik az európai piacra, s eleinte csak néhány országban lesz kapható

 

Újabb fontos állomáshoz érkezett a Honda, hiszen a legendás japán gyártó bemutatta az Clarity Fuel Cell üzemanyagcellás jármű legújabb generációját. Az újoncot a 44. Tokiói Motor Show-n leplezte le az márka, ismét bizonyítva, hogy a hidrogénhajtású járművek fejlesztésében is élen jár.

 

A Honda legújabb fejlesztéseire épülő Clarity Fuel Cell a világ első olyan üzemanyagcellás, szériagyártású szedánja, amelynél a teljes hajtáslánc elfér a motorházban, tehát nem fogal nagyobb helyet, mint egy hagyományos, belső égésű motorra épülő hajtáslánc. A Clarity Fuel Cell értékesítése 2016 elején kezdődik Japánban, míg az európai forgalmazásra vonatkozó információkat várhatóan 2016 második felében adja majd közre a gyártó. 

Világelső technikai megoldások

A Clarity Fuel Cell tervezésekor a Honda által képviselt emberközpontú filozófia (Man maximum, machine minimum) érvényesült, ennek köszönhető a lehető legkisebbre „összecsomagolt” hajtáslánc és a teljes értékű, öt felnőtt számára is kényelmes utastér, ami könnyedén felveszi a versenyt helykínálat terén a hagyományos motorral hajtott szedánokkal. Az üzemanyagcella és az áramtermelő modul mérete nagyjából egy V6-os belső égésű motorénak felel meg,

ennek ellenére a cella teljesítménye a világ legjobbja. A Honda által kidolgozott, energiahullámok csatornáit elválasztó elemek fejlettebbek, mint valaha, maguk a cellák pedig még nagyobb teljesítményre képesek, annak dacára, hogy szélességük 20 százalékkal, azaz egy milliméterrel csökkent. A módosítások komoly áttörést hoztak, amit mi sem bizonyíthatna jobban, mint hogy az üzemanyagcella 33 százalékkal kisebb, mint az eredeti FCX Clarity esetében, teljesítmény/űrméret aránya pedig 60 százalékkal javult. Ez a gyakorlatban 3,1 kW/lóerős értéket jelent, tehát a modell teljesítménye eléri a 177 lóerőt (130 kW).

A fejlesztések nem csak az új modell szempontjából fontosak, hanem a jövőre nézve is, a kompakt méretnek köszönhetően ugyanis szinte minden személyautóba beépíthető lesz a Honda által megalkotott üzemanyagcellás hajtáslánc.

Kategóriaelső kényelem

A Clarity Fuel Cell nagy terhelhetőségű üzemanyagtartályt kapott, amiben akár 70 MPa nyomású hidrogén is tárolható. Ez már magában is jelentős hatótávolság-növekedést jelent, a hatékonyabb hajtáslánccal és a csökkentett üzemanyag-fogyasztással társítva pedig elképesztő eredménnyel kecsegtet – a Clarity Fuel Cell kategóriájának legjobbjaként 700 kilométert is képes megtenni egy feltöltéssel.

Ráadásként a hidrogéntartály feltöltése sem hosszú folyamat, a 70 MPa-s nyomás eléréséhez három percre van szükség 20 Celsius-fokos környezeti hőmérsékletnél. Praktikus és hatékony mivoltának köszönhetően a Clarity Fuel Cell tökéletes autó a mindennapokra, ami könnyedén utasítja maga mögé a klasszikus, gázolajos és benzines modelleket.

Lenyűgöző vezetési élmény

Az üzemanyagcella, a rásegítésért felelős, lítium-ion akkumulátor és a hajtómotor egyaránt nagy teljesítményű, ennek köszönhető, hogy a modell azonnal reagál a gázadásokra és lehengerlően gyorsul. A 177 lóerős (130 kW) motor nyomatéka a fordulatszám emelkedésével párhuzamosan növekszik, így nincs szükség váltóra, illetve áttételekre, a Clarity Fuel Cell bármilyen sebességről kifinomultan, erőteljesen gyorsít egészen a végsebesség eléréséig.

Használatát közvetlen, felhasználóbarát viselkedés, lélegzetelállító vezetési élmény és csendes, kényelmes kabin teszi élvezetessé, míg az üzemanyag-hatékonyságot két üzemmód szolgálja. „Normal” állásban a fogyasztás és a teljesítmény egyensúlyára törekszik a rendszer, míg „Sportba” kapcsolva a maximális gyorsuláson van a hangsúly.

Feltűnő formaterv

A Clarity Fuel Cell karosszériáját úgy tervezték, hogy esztétikai és gyakorlati szempontokból egyaránt megfeleljen az elvárásoknak, így egyszerre szép és áramvonalas. A teljesen LED-es fényszóró jellegzetes, karcsú megjelenéssel ruházza fel a kocsitestet, a 18 colos, könnyűfém felnik pedig még áramvonalasabbnak és stílusosabbnak láttatják modellt.

Elismerést érdemel a belső tér is, hiszen kifinomult és hangulatos, így pihentető, kényelmes környezetet teremt a vezető számára. Az egyedülálló élményhez a fejlett, könnyen áttekinthető kezelői felület is hozzájárul, segítségével ösztönösen és biztonságosan irányítható az autó. Kedvező megítélését az egyszerű, kimagaslóan tágas, prémium minőségű anyagokból összeállított kabin fokozza, még magasabb szintre emelve a Clarity Fuel Cell nyújtotta luxust.

A Honda Clarity Fuel Cell európai szereplése és szerepvállalása a HyFIVE projektben

A Honda 2016-ban készül bevezetni a Clarity Fuel Cellt az európai piacra, de eleinte csak a kijelölt országokban lesz kapható. Fontosságát jól mutatja, hogy a Honda egyike azon öt gyártónak, melyek tagjai a HyFive konzorciumnak, és 110 autós flottát biztosít, hogy népszerűsítése az üzemanyagcellás technikát, illetve bizonyítsa használhatóságát és létjogosultságát.

A Clarity Fuel Cell megalkotása korántsem az egyetlen környezetvédelmi lépés a Hondától, a cég elkötelezettségét bizonyítja többek között az Egyesült Királyságban létrehozott, napenergiával működő hidrogéntöltő-állomás is, melyet a Honda gyára mellett, Swindonban találnak az autósok. A kutat – regisztrációt követően – bárki használhatja, függetlenül attól, hogy milyen típusú üzemanyagcellás járműve van. 

Clarity Fuel Cell – műszaki adatok

Hosszúság (mm)

Szélesség (mm)

Magasság (mm)

Szállítható személyek száma

Hatótávolság teli üzemanyagtartállyal (km)

Üzemanyagtartály feltöltéséhez szükséges idő

Üzemanyagcella csúcsteljesítménye (kW)

Üzemanyagcella teljesítmény/űrméret aránya (kW/L)

Hajtómotor csúcsteljesítménye (kW)

Hidrogéntartály maximális nyomása (MPa)

Elektromosság tárolásának módja

4895

1875

1475

5

700 felett

kb. 3 perc

100 felett

3,1

130

70

Lítium-ion akkumulátor

1 JC08 szabvány szerint mért érték. A járművet J2601-es SAE standard alapján, 70 MPa nyomásra képes töltőállomáson töltötték fel.