Honda újdonságok a 2014-es Genfi Autószalonon - 1. rész

2014. március 4.
Type-R

Civic Type R Concept - utcai versenyautó

Agresszív, erőtől duzzadó megjelenés – méltó a műszaki alapokhoz

Nem véletlen, hogy a Civic Type R Conceptet is kiállítják Genfben, a modell ugyanis a szériagyártás küszöbén áll, s ez a tanulmányautó lehetővé teszi, hogy a vásárlók már most megismerhessék különleges formavilágát. A fejlesztőcsapat által csak „utcai versenyautóként” aposztrofált újonc minden idők legextrémebb megjelenésű Civic Type R-je, letisztult, áramvonalas karosszériája az esztétikai szempontok mellett funkcionalitás követelményeinek is megfelel.

“A Civic Type R a Honda versenysportok iránti elkötelezettségét bizonyítja, minden porcikáján érződik, hogy szenvedéllyel készült” - Masaru Hasegawa (vezető formatervező, Civic Type R projekt)

A Civic Type R Concept nem rejti véka alá erényeit, sportos karosszériája egyértelmű utalás a fejlett, erőteljes műszaki alapokra. Ugyanakkor stíluselemeinek fontos funkciója is van, nevezetesen, hogy csökkentik a légellenállást, valamint növelik a hűtőrendszer hatékonyságát és a leszorítóerőt. Utóbbit főként az első és oldalsó szpoiler fokozza, míg a – kocsitest és az első kerekek körülötti - szabályozott levegőáramlásban a különleges kialakítású első lökhárítónak van kulcsfontosságú szerepe. Hogy a modell még szélesebbnek és alacsonyabbnak hasson, az első szpoileren vörös díszcsík fut végig.

Mély benyomást tesznek a szemlélőre a vadonatúj, fénydiódás nappali menetfénnyel kiegészített első lámpák és a markáns ködfényszórók is, a motorháztetőn kialakított légbeömlők pedig a nagy teljesítményű erőforrás hűtéséhez szükséges plusz levegőt biztosítják. Az első és hátsó sárvédők kiszélesítésével a nagy kerekeknek biztosítottak helyet a mérnökök, illetve a levegőnyílások kialakítása itt is elősegíti a szabályozott légáramlást.
A Type R fejlesztése és tesztelése a versenypályán zajlott, így minden olyan tényező előtérbe került, ami a gyors autózáshoz elengedhetetlen. Ilyen például a precíz irányíthatóság és a közvetlen visszajelzés, melyet a Civic Type R Concept esetében dupla hátsó szárnnyal értek el a szakemberek. Ez a hasznos kiegészítő az összhatást is modernebbé teszi, különösképp, hogy a hátsó lámpát és a szárnyat egybefüggő LED-sor olvasztja formai egységgé.

Kettős szerepe van a 20 colos alumíniumfelniknek is, hiszen még agresszívabbá teszik az összhatást, egyszersmind jobb tapadást és útfekvést garantálnak a modellnek. Az már csak hab a tortán, hogy a kerekek pereme vörösben játszik, csak úgy, mint a küllők mögül előkandikáló hatalmas féknyergek.

A Civic Type R Concept formatervét a Honda angliai kutatási és fejlesztési központjában álmodták meg a mérnökök, szoros együttműködésben a gyártásért felelős részleggel.

Mélyen gyökeredző hagyományok a turbós motorok terén

Pontos részleteket még nem tudni, de azt már most nyilvánosságra hozta a gyártó, hogy a következő Type R a márka VTEC TURBO motorjával lép ringbe, mely az Earth Dreams Technology motorcsalád legújabb tagjaként mutatkozik be. Ez a kétliteres, közvetlen befecskendezéses, négyhengeres turbómotor nem kevesebb, mint 280 lóerős teljesítménnyel ajándékozza meg a vezetőt, ugyanakkor az EURO 6-os környezetvédelmi szabályoknak is megfelel.

Bár a Honda motorválasztékában viszonylag kevés turbófeltöltéses motort találni, a fejlesztések gőzerővel zajlottak az elmúlt évtizedekben. Turbó lélegeztette például a 2013-as WTCC bajnokságban induló Civic HR412E kódjelű hajtóművét is, amely 4 alkalommal segítette győzelemhez a versenyautót.

A Túraautó-világbajnokságon szerzett tapasztalatokat a Civic Type R fejlesztésénél is kamatoztatták a Honda munkatársai, ugyanis a versenycsapat által gyűjtött, teljesítményre és visszajelzésre vonatkozó adatokat a gyár mérnökei is feldolgozták. Így születhetett meg a Civic Type R Concept, az utcai versenyautó.

A Honda évtizedek óta gyárt turbós motorokat, melyek rendkívüli versenysikereket értek el. Kiválóan szerepelt például az RA168E hajtómű, ami az 1988-as Formula 1 szezonban nyolc rekordot döntött meg, 15 futamgyőzelemhez, a konstruktőrök kupájához és a világbajnoki címhez hozzásegítve a csapatot.

A márka motorjai az Egyesült Államokban is kivívták a tiszteletet, a Honda Performance Development csapat, illetve Scott Tucker versenyző tavaly harmadjára nyert zsinórban az American Le Mans versenysorozatban az ARX-03b névre keresztelt autóval. Ebben a Honda HR28TT kódú, ikerturbós, V6-os, 2800 köbcentis motorja termeli a lóerőket, szám szerint 450-et. A japán Super GT-sorozat GT300 osztályában induló CR-Z GT szintén turbós hajtóművel áll rajthoz, akárcsak a GT500 kategóriában idén startoló NSX Concept GT, amiben kétliteres, turbós, hibrid hajtáslánc dolgozik.

Persze nem csak a versenypályán találkozhatunk turbós Hondákkal, a gyártó utcai modellekbe is szerelt feltöltéses motorokat. Az 1988-ban bemutatott Legendhez kétliteres, 24 szelepes, V6-os aggregátot is rendelhettek a vásárlók, melynek gázcseréjét változó szögállású turbó tette hatékonyabbá. Rendkívül kifinomult konstrukció került a 2008-ban piacra dobott Acura RDX motorházteteje alá is. A 2,3 literes, négyhengeres, 16 szelepes erőforrás intelligens vezérlése a szelepnyitás mértékét és idejét is az aktuális terhelésnek megfelelően változtatja (VTEC és VTC). A még hatékonyabb működés érdekében ezt a motort is változó szögállású turbófeltöltő lélegezteti, így teljesítmény és forgatónyomaték terén egyaránt kiemelkedik a mezőnyből. Ezt a száraz adatok is alátámasztják, tekintve, hogy hatezres percenkénti főtengelyfordulatnál 240 lóerőt ad le a motor, 4500-nál jelentkező legnagyobb nyomatéka pedig 353 Nm. A turbófeltöltéses motorok a kisebb Honda modellekben is feltűntek, gondoljunk csak az 1982-ben leleplezett City Turbóra vagy a Japánban 2012 óta forgalmazott N-ONE-re.

A Type R Concept bemutatkozása nem az első komoly esemény az új Type R történetében, 2012-ben már láthattuk pár skiccet róla, illetve a márka bejelentette, hogy új mércét kíván felállítani a szegmensben a teljesítményre és a kezelhetőségre vonatkozólag. Ehhez a WTCC futamokon szerzett tapasztalatokat kívánja felhasználni a gyártó, s hogy ne tűnhessen üres fecsegésnek a dolog, a szériagyártású Civic Type R érkezésekor futnak az autóval egy hivatalos kört a Nürburgringen. Terveik szerint az újonc könnyedén megdönti majd a leggyorsabb fronthajtású autó idejét, ezzel is bizonyítva, hogy nem mindennapi technika lapul a lenyűgöző karosszéria alatt.





Honda Civic Type R