Komoly előrelépés történt bolygónk megóvását illetően, ugyanis járműgyártók, hidrogénforgalmazók és energiaipari cégek írtak alá együttműködési szerződést Londonban. A megállapodás értelmében a partnerek összesen 38,4 millió eurót, azaz nagyjából 12 milliárd forintot költenek az elektromos járművek európai népszerűsítésére, valamint az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kiépítésére.
A HyFIVE (Hydrogen For Innovative Vehicles – hidrogén innovatív járművekhez) névre keresztelt projektet a Honda mellett négy másik autógyártó indította útjára, s nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy nagyságrendekkel mérsékeljék a közlekedésből származó károsanyagok kibocsátását. Első lépésként 110 hidrogéncellás járművet helyeznek forgalomba öt európai országban, majd megkezdődhet a töltőállomás-hálózat fejlesztése.
A kezdeményezésnek a hidrogénhajtású járművek rendkívüli előnyei adnak jelentőséget, tekintve, hogy ezek az autók károsanyagok helyett csupán – a hidrogén és az oxigén reakciójából származó - vízgőzt bocsátanak a légkörbe. Emellett kétszer olyan üzemanyag-hatékonyak, mint a hagyományos belsőégésű motorok, sokkal csendesebben működnek, gyorsabban tankolhatók és akár 600 kilométeres hatótávolságra is képesek. Fokozott térnyerésüket nagyban elősegíti a technológia fejlődése, valamint a gyártási költségek csökkenése, de komoly áttörés csak akkor érhető el, ha a hidrogénkutak száma is növekszik.
A Honda számára nem csak környezetvédelmi, hanem üzleti szempontból is igen fontos a HyFIVE, a projekt ugyanis lehetőséget ad, hogy a márka széles körben ismertethesse a hidrogénüzemű hajtásláncok fejlesztésében elért egyedálló eredményeit, illetve magukat a járműveket, melyek minden szempontból élen járnak. Erről tanúskodik, hogy 2016 elején már Európában is kapható lesz a Honda üzemanyagcellás járműveinek legújabb generációja, ami tulajdonképpen nem lesz újdonság a kontinens lakóinak, hiszen - a Clean Energy Partnership keretein belül - Németországban már három éve tesztelik a járműveket.
Bert De Colvenaer, az FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking – Üzemanyagcella és Hidrogén Közös Vállalat) vezetője elmondta: - A 110 üzemanyagcellás jármű és a hat töltőállomás az FCH JU legköltségesebb projektje, de megéri a befektetés, mert az európai államok megismerhetik a zéróemissziós gépkocsik előnyeit, egyúttal lehetőség nyílik a piaci bevezetéshez szükséges infrastruktúra kiépítésére. A vezető járműgyártók és közműszolgáltatók bevonásával a HyFIVE projekt igazán sikeres lehet, gyermekeink pedig tisztább, egészségesebb környezetben élhetnek majd.
A Honda üzemanyagcellás járművei
Az üzemanyagcellás járművek fejlesztésének főbb állomásai
2002
– Az FCX első üzemanyagcellás autóként kapja meg az EPA és a CARB minősítést
– Japánban és az Egyesült Államokban debütál a világ első szériagyártásra érett üzemanyagcellás modellje, az FCX.
2003
– Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, ami fagypont alatt is működik.
2005
– Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, amelyet magánszemély is megrendelhet.
2008
– Üzembe helyezik az első gyártósort, így a Honda az első márka, amelyik sorozatgyártásban készít üzemanyagcellás járművet.
– A Honda elsőként épít ki üzemanyagcellás járművekre specializálódott kereskedői hálózatot.
FCEV Concept tanulmányautó:
- Izgalmas, modern formavilág
o magával ragadó vonalvezetés
o ultraalacsony légellenállás
o ötszemélyes utastér
- Hatékony helykihasználás
o az üzemanyagcella minden részegysége elfér a motortérben (a világon elsőként)
- Jelentős technikai fejlesztések
o a tökéletesített üzemanyagcellás hajtáslánc 100 kW-os teljesítményre képes
o a teljesítmény/űrméret arány 3 kW/liter (ez 60 százalékos növekedés)
o a cella mérete 33 százalékkal csökkent az FCX Clarity-hez viszonyítva
o a hatótávolság elérheti a 700 km-t (JC-08 szabvány alapján)
o gyors töltési idő - a 70 MPa-os nyomás eléréséhez elég három perc
HyFIVE projektinformációk:
Résztvevők:
- Járműgyártók
o BMW
o Daimler
o Honda
o Hyundai
o Toyota
- Hidrogénforgalmazók
o Air Products
o Copenhagen Hydrogen Network
o ITM Power
o Linde
o OMV
- További partnerek
o Element Energy
o PE International
o Institute for Innovative Technology
o European Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU)
A forgalomba helyezett 110 üzemanyagcellás jármű az alábbi helyszíneken áll szolgálatba:
- Bolzano
- Koppenhága
- Innsbruck
- London
- München
- Stuttgart
A HyFIVE keretein belül épülő hidrogéntöltő-állomások helyszíne:
- Dánia
- Ausztria
- London