A Honda is támogatja a hidrogénüzemű járművek európai elterjedését

2014. április 16.

Komoly előrelépés történt bolygónk megóvását illetően, ugyanis járműgyártók, hidrogénforgalmazók és energiaipari cégek írtak alá együttműködési szerződést Londonban. A megállapodás értelmében a partnerek összesen 38,4 millió eurót, azaz nagyjából 12 milliárd forintot költenek az elektromos járművek európai népszerűsítésére, valamint az üzemeltetésükhöz szükséges infrastruktúra kiépítésére.

A HyFIVE (Hydrogen For Innovative Vehicles – hidrogén innovatív járművekhez) névre keresztelt projektet a Honda mellett négy másik autógyártó indította útjára, s nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy nagyságrendekkel mérsékeljék a közlekedésből származó károsanyagok kibocsátását. Első lépésként 110 hidrogéncellás járművet helyeznek forgalomba öt európai országban, majd megkezdődhet a töltőállomás-hálózat fejlesztése.

A kezdeményezésnek a hidrogénhajtású járművek rendkívüli előnyei adnak jelentőséget, tekintve, hogy ezek az autók károsanyagok helyett csupán – a hidrogén és az oxigén reakciójából származó - vízgőzt bocsátanak a légkörbe. Emellett kétszer olyan üzemanyag-hatékonyak, mint a hagyományos belsőégésű motorok, sokkal csendesebben működnek, gyorsabban tankolhatók és akár 600 kilométeres hatótávolságra is képesek. Fokozott térnyerésüket nagyban elősegíti a technológia fejlődése, valamint a gyártási költségek csökkenése, de komoly áttörés csak akkor érhető el, ha a hidrogénkutak száma is növekszik.

A Honda számára nem csak környezetvédelmi, hanem üzleti szempontból is igen fontos a HyFIVE, a projekt ugyanis lehetőséget ad, hogy a márka széles körben ismertethesse a hidrogénüzemű hajtásláncok fejlesztésében elért egyedálló eredményeit, illetve magukat a járműveket, melyek minden szempontból élen járnak. Erről tanúskodik, hogy 2016 elején már Európában is kapható lesz a Honda üzemanyagcellás járműveinek legújabb generációja, ami tulajdonképpen nem lesz újdonság a kontinens lakóinak, hiszen - a Clean Energy Partnership keretein belül - Németországban már három éve tesztelik a járműveket.

Bert De Colvenaer, az FCH JU (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking – Üzemanyagcella és Hidrogén Közös Vállalat) vezetője elmondta: - A 110 üzemanyagcellás jármű és a hat töltőállomás az FCH JU legköltségesebb projektje, de megéri a befektetés, mert az európai államok megismerhetik a zéróemissziós gépkocsik előnyeit, egyúttal lehetőség nyílik a piaci bevezetéshez szükséges infrastruktúra kiépítésére. A vezető járműgyártók és közműszolgáltatók bevonásával a HyFIVE projekt igazán sikeres lehet, gyermekeink pedig tisztább, egészségesebb környezetben élhetnek majd.

A Honda üzemanyagcellás járművei

Az üzemanyagcellás járművek fejlesztésének főbb állomásai

2002

– Az FCX első üzemanyagcellás autóként kapja meg az EPA és a CARB minősítést

– Japánban és az Egyesült Államokban debütál a világ első szériagyártásra érett üzemanyagcellás modellje, az FCX.

2003

– Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, ami fagypont alatt is működik.

2005

– Az FCX az első üzemanyagcellás jármű, amelyet magánszemély is megrendelhet.

2008

– Üzembe helyezik az első gyártósort, így a Honda az első márka, amelyik sorozatgyártásban készít üzemanyagcellás járművet.

– A Honda elsőként épít ki üzemanyagcellás járművekre specializálódott kereskedői hálózatot.

FCEV Concept tanulmányautó:

-       Izgalmas, modern formavilág

o   magával ragadó vonalvezetés

o   ultraalacsony légellenállás

o   ötszemélyes utastér

-       Hatékony helykihasználás

o   az üzemanyagcella minden részegysége elfér a motortérben (a világon elsőként)

-       Jelentős technikai fejlesztések

o   a tökéletesített üzemanyagcellás hajtáslánc 100 kW-os teljesítményre képes

o   a teljesítmény/űrméret arány 3 kW/liter (ez 60 százalékos növekedés)

o   a cella mérete 33 százalékkal csökkent az FCX Clarity-hez viszonyítva

o   a hatótávolság elérheti a 700 km-t (JC-08 szabvány alapján)

o   gyors töltési idő - a 70 MPa-os nyomás eléréséhez elég három perc

HyFIVE projektinformációk:

Résztvevők:

-       Járműgyártók

o   BMW

o   Daimler

o   Honda

o   Hyundai

o   Toyota

-       Hidrogénforgalmazók

o   Air Products

o   Copenhagen Hydrogen Network

o   ITM Power

o   Linde

o   OMV

-       További partnerek

o   Element Energy

o   PE International

o   Institute for Innovative Technology

o   European Fuel Cell and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU)

A forgalomba helyezett 110 üzemanyagcellás jármű az alábbi helyszíneken áll szolgálatba:

-       Bolzano

-       Koppenhága

-       Innsbruck

-       London

-       München

-       Stuttgart

A HyFIVE keretein belül épülő hidrogéntöltő-állomások helyszíne:

-       Dánia

-       Ausztria

-       London