Trendek a hibrid és elektromos járművek világában: 2022-ben és azon túl

Európa útjain már zajlik az elektromos autók forradalma, és egyre közeleg a benzines és dízeles autók kivezetésének napja. Az Egyesült Királyságban 2030-tól az új autók piacán kizárólag hibrid és elektromos járműveket lehet majd értékesíteni, de Francia- és Spanyolország is tervezi, hogy 2040-től betiltja a benzines és dízelüzemű autókat.

Úgy is mondhatjuk: a jövő megérkezett.

De vajon mi vár ránk 2022-ben és az elkövetkező években? Nézzük meg a legújabb trendeket!

Átállás a teljesen elektromos kínálatra

A UBS befektetési bank előrejelzése szerint 2025-re minden ötödik eladott új autó elektromos lesz. Emellett úgy vélik, megvan az esélye, hogy 2040-re a teljes közlekedési ágazat „karbonmentessé” válik: tehát minden újonnan gyártott autó hibrid, teljesen elektromos vagy teljesen hidrogén hajtású lesz.

Az EU-ban 2025-ben várhatóan mintegy 4 millió elektromos járművet gyártanak majd, szemben a 2019-es 1,3 millióval.

A világjárvány által Európa-szerte támasztott kihívások ellenére az Egyesült Királyságban működő Society of Motor Manufacturers and Traders arról számolt be, hogy 2021-ben az elektromos járművek 11,6%-os részesedésre tettek szert az összes eladott autóból, míg ez a szám 2020-ban csak 6,6% volt. Ha csak 2021 decemberét nézzük, ez az arányszám 26%-ra emelkedik. Spanyolországban az ANFAC iparági csoport szerint 32%-kal több elektromos járművet értékesítettek, mint az előző évben.

A PFA szerint Franciaországban 2021 szeptemberében az összes értékesített jármű közül 22,9% hálózatról tölthető elektromos jármű volt – ez közel kétszerese az egy évvel ezelőtti 11,8%-os értéknek. A német szövetségi gépjármű nyilvántartó hivatal (KBA) jelentése szerint 2019 és 2020 között megháromszorozódott a náluk bejegyzett elektromos járművek száma.

A Honda számára fontos cél, hogy az elektromos forradalom élére álljon Európában – szeretnénk elérni, hogy 2040-re kizárólag elektromos járműveket és üzemanyagcellás járműveket (FCV-ket) értékesítsünk.

Töltőpontok elérhetősége

Az elektromos járművek további terjedésének egyik legkomolyabb akadálya, hogy nincs elegendő hozzáférhető töltőpont. Számos ország dolgozik rajta, hogy több ilyen létesítményt tegyen elérhetővé – az új lakásokban és a városközpontokban egyaránt.

Ez a tendencia egész Európában megfigyelhető. Az IEA szerint 2016 és 2021 között hétszeresére nőtt a nyilvános akkumulátortöltő berendezések száma.

Ösztönzés a váltásra

Az elektromos járművet vásárlók számára komoly ösztönzést jelentenek a különböző támogatások. Hollandiában például lakosságszámra vetítve több elektromos és hibrid jármű üzemel, mint bármely más országban a világon. A holland állam támogatást nyújt az elektromos járművek vásárlásához, 2024-ig nem kell utánuk forgalmi adót és gépjárműadót fizetni, ezt követően pedig több éven keresztül kedvezményeket biztosítanak.

Norvégia szintén úttörő a témában. Itt az elektromos járművek mentesek a gépjárműadó és a forgalmi adó alól, ráadásul tulajdonosaiknak 50%-kal alacsonyabb parkolási és útdíjat fizetnek. Más európai országokban pedig az elektromos és hibrid járművek a buszsávban is közlekedhetnek.

BEV vagy PHEV? Melyik típusé a jövő?

Mely országokban népszerűek a teljesen elektromos járművek (BEV-ek), és melyekben preferálják inkább a hálózatról tölthető hibrideket (PHEV-eket)? Valójában mind a BEV-ek, mind a PHEV-ek komoly sikereket értek el egész Európában, különösen az öt legnagyobb piacon.

2021 első felében a BEV-ekből 147%-kal, a PHEV-ekből pedig 248%-kal többet adtak el Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban.

Elektromos autók a vezetés szerelmeseinek

A hagyományos elképzelések szerint a sportautók zajos üzemanyagfaló gépezetek, míg az elektromos autók kicsi, csendes városi autók. Az elektromos akkumulátorokban használt technológiák azonban rohamos ütemben fejlődnek, így ma már számos elektromos autó képes felvenni a versenyt a benzines és dízelüzemű autókkal, sőt felül is múlja ezek teljesítményét.

Ezek a sportos elektromos járművek álló helyzetből indulva is képesek másodpercek alatt csúcssebességükre gyorsulni, emellett pedig ugyanolyan környezetbarát módon működnek, mint a többi elektromos autók. Emellett már hidrogénhajtású sportautók fejlesztése is folyamatban van, így remélhetőleg hamarosan egyre nagyobb izgalmak várnak a sportautók szerelmeseire (a káros hatások nélkül).

Elektromos töltésre képes úthálózat

Az elektromos járművek piacán számos izgalmas elképzelés vár a megvalósulásra, ezek között is kiemelt fontosságúak azok, amelyek átértelmezik az utak szerepét.

A Honda ismét egy korszakalkotó újításon dolgozik – már folyamatban van az Elektromos Útrendszer kifejlesztése, amely dinamikus töltési teljesítménnyel ruházza fel az utakat, így képes vezetés közben tölteni a járművet. Így kevesebbet kell majd várakozni a töltésre, csökkenthetjük a fedélzeti akkumulátor méretét, valamint nagyobb hatótávolságot biztosíthatunk a járműveknek.