A HONDA CIVIC TYPE R TÖRTÉNETE

Több mint 30 éve jelöli Type R-embléma a Honda kiemelkedő teljesítményű, különleges modelljeit. Elsőként a japán piacon forgalmazott, középmotoros szupersportkocsi, az NSX kapta meg a – Honda leggyorsabb, leginkább vezetőközpontú modelljeinek fenntartott – piros típusjelzést 1992-ben. Tervezésénél a márka hihetetlen motorsport sikereinél szerzett tapasztalatokat kamatoztatták a Honda mérnökei, hiszen a Honda versenygépei a vállalat innovatív mérnöki munkájáról és vezetési élmény iránti elkötelezettségéről árulkodnak.

Európában a DC2-es Integra érkezésével vette kezdetét a Type R-történet 1997-ben. A jellegzetes, kompakt kupé hátborzongató teljesítményével és páratlanul könnyű kezelhetőségével azonnal kivívta a vásárlók és a kritikusok tiszteletét. Nem sokra rá érkezett a nagyobb méretű és használati értékű Accord Type R, az első olyan piros jelzésű Honda, amelyet kifejezetten az európai vásárlóknak fejlesztett a gyártó. Mindkét típus rengeteg hűséges rajongót szerzett, ami érhető, hiszen élettel teli, pörgős, atmoszferikus motorjaik, pontos, kézi kapcsolású váltóik és feszes futóműveik minden egyes métert lebilincselő élménnyé varázsoltak, nem mellesleg megerősítették azt a vásárlói vélekedést, hogy a Honda járművei kiváló mérnöki munka eredményei és elképesztő vezetési élményt nyújtanak.

Bárhogy is, a Honda Civic Type R varázsolt a piros emblémából világszerte ismert ikont, ami egyet jelent a nagy teljesítménnyel.  A legendás „hot hatch” első változata 1997-ben jelent meg Japánban, méghozzá 1,8 literes, négyhengeres, végletekig kihegyezett erőforrással, mely 8200-as percenkénti főtengelyfordulatnál 185 LE-t szabadított az első kerekekre. Európának 2001-ig kellett várnia a minden porcikájában megújult, második nemzedékre, a hatás viszont azonnali volt: vásárlók ezrei bújták az autós újságokat, hogy mindent megtudjanak a Honda legfrissebb nagyágyújáról.

Azóta a Civic Type R minden generációja kategóriájának élén állt, és nemcsak teljesítmény terén, hanem a megfizethetőségre és a használati értékre vonatkozóan is. Kiemelkedő képességeinek köszönhetően több mint 70 ezer példányban kelt el, és százezrek búcsúztatják majd, mikor 2026-ban befejezi pályafutását az öreg kontinensen.

type r 1

Civic Type R (EP3, 2001-2005)

Nem ez volt az első Civic Type R, de az EP3 volt az első piros emblémás modell, amelyet Európában forgalmazott a Honda. A vállalat swindoni gyárában, az Egyesült Királyságban készült, és vadonatúj modellként a mára ikonná vált K20A motor hajtotta. Ez az atmoszférikus (köznyelven szívó) erőforrás 200 LE-s csúcsteljesítményt adott le és akár 8250-es percenkénti főtengelyfordulatra is képes volt.

A Civic Type R-t a nagyobb teljesítményen felül az erősebb fékrendszer, a röviden áttételezett, hatfokozatú váltó és a nagy szakítószilárdságú acélnyúlványokkal merevebbé tett karosszériaszerkezet különböztette meg az alapmodelltől.

Ráadásként még kifinomultabbá tették a futóművet is. Előre minden helyzetben optimális kerékösszetartást biztosító lengőkarokkal kiegészített felfüggesztés került, míg a dupla lengőkaros hátsó rendszert úgynevezett reaktív karokkal varázsolták még hatékonyabbá. Mindezt új, változó áttételű (VGR), elektromos rásegítésű szervokormánnyal (EPS) fejelték meg, hogy még élvezetesebb és precízebb legyen a kormányzás és még pontosabb visszajelzések érkezzenek a kerekek felől.

type r 2

Civic Type R (FD2, 2007-2011)

A harmadik generációs Civic Type R esetében nagy különbség volt az európai és a japán átirat között. Előbbi az FN2 kódjelű, ferdehátú modellre épült, és átrajzolt, szemet gyönyörködtető karosszériája az előd optimalizált, nagy fordulatszámú K20Z4 kódú motorját ölelte körbe. Áttervezték a futóművet is, az üzemanyagtartályt pedig az első ülések alá költöztették, hogy még nagyobb és könnyebben variálható legyen a beltér.

A kifinomultságot célzó módosítások hozadékaként az FN2 kényelmesebbé és csendesebbé vált elődjénél, ugyanakkor a különleges futóműrendszernek és kormányműnek köszönhetően élvezetesebb volt vezetni, mint bármelyik elődjét. Érdekesség, hogy a Honda 2008-ben bemutatta az ámulatba ejtő, Championship White színben pompázó változatot, melyhez alapáron járt az önzáró differenciálmű, sőt 22 szerencsés vásárló Type R Mugen változatot is vehetett az Egyesült Királyságban. A legendás japán tuningcég 2,2 literes, 240 LE-es erőforrást épített a modellbe, teljesítményét átdolgozott dugattyúkkal, vezérműtengelyekkel, vezérlőelektronikával és kipufogórendszerrel növelték.

2015 Honda Civic Type R

Civic Type R (FK2, 2015-2017)

A 2015-ben bemutatott, FK2-es Civic Type R érkezésével új időszámítás vette kezdetét, motorja ugyanis turbófeltöltőt kapott. Ez a kétliteres, fáradhatatlan fejlesztői munkával tökélyre csiszolt K20C1 lett minden idők legerősebb négyhengeres Honda motorja - 310 LE-s csúcsteljesítményre lehetett büszke. Hatékonyságát továbbra is VTEC szelepvezérlési rendszer fokozta, fordulatszáma pedig – az elődökhöz hasonlóan – szédítő magasságokba szökhetett.

Hogy irányíthatóságát illetően is elsőrangú legyen és mérséklődjön az első kerekre ható hajtási befolyás, adaptív lengéscsillapítókkal és önzáró differenciálművel szerelték fel, nem mellesleg megkapta a Honda által fejlesztett, dupla függőcsapszeges (Dual Axis Strut) első felfüggesztést.

A pontot az R+ névre keresztelt, igazán gyors autózást támogató menetüzemmód tette fel az i-re. Alkalmazásával az FK2 modell sorozatgyártású változata 7 perc 50,6 alatt ért körbe a németországi Nürburgringen, így megdöntötte a leggyorsabb elsőkerék-hajtású szériaautók körrekordját.

type r 4

Civic Type R (FK8, 2017-2021)

A 2017-ben bevezetett FK8-as Civic Type R még magasabbra tette a lécet a hot hatch-ek mezőnyében. Új, kifinomult, multi-link rendszerű hátsó futóműve, nagyobb merevségű karosszériaszerkezete és kisebb saját tömege jelentős előrelépést jelentett, akárcsak a finomhangolt, immáron 320 LE-s K20C1 motor, melynek révén 272 km/órára nőtt a Civic Type R csúcssebessége. Az aerodinamikai hatékonyságot ugyancsak növelték a Honda munkatársai. Nagyobb lett a hátsó szárny, átrajzolták az első lökhárító koptatóit és motorsportokból átvett, teljesen sík burkolattal fedték be az autó alját. Erőfeszítéseik gyümölcseként a Civic Type R még gyorsabb lett, ezt bizonyítja, hogy a 20,6 km-es Nürburgringet 7 perc 43,8 másodperc alatt gyűrte le, magabiztosan döntve meg a korábbi rekordot.

Folytatásként 2020-ban a Honda piacra dobta a még inkább vezetőközpontú, Sunlight Yellow fényezésű Civic Type R Limited Editiont, amiből csak 100 példány készült. Kovácsolt, könnyűfém kerekeivel, valamint légkondicionálótól, infotainment rendszertől és hifitől megfosztott, versenyautós utasterével igazi különlegességnek, mondhatni, gyűjtői csemegének számított, különösképp, hogy 47 kg-mal volt könnyebb, mint az alap Type R-modell.

type r 5

Civic Type R (FL5, 2022-2025)

A több mint 25 éves mérnöki munka, illetve Type R-fejlesztés tapasztalatait összegezte az FL5-ös Civic Type R, minden idők egyik legkedveltebb nagy teljesítményű sportkocsija. Innovatív műszaki és aerodinamikai megoldásaival a leggyorsabb, legélvezetesebb és leginkább függőséget okozó Civic Type R-ként írta be magát a történelemkönyvekbe.

A már ismert, 2,0 literes motorból még nagyobb teljesítményt, 330 LE-t csaltak elő, és a gyorsulási értéken is javítottak, így az újonc csupán 5,4 másodperc alatt gyorsult álló helyzetből 100 km/órára. Optimalizálták a felfüggesztést és a kormányzást is, valamint típusspecifikus Michelin abroncsokat szereltek fel, hogy a tapadás és a kezelhetőség is a lehető legmagasabb szinten álljon.

A Type R egyik védjegyének számító, rendkívül gyors és pontos, hatfokozatú váltó az FL5-be is bekerült, így Európa-szerte a vezetés szerelmeseinek kedvencévé vált, és természetesen a rekordöntések sorát is folytatta, csúcsidőt futva a sorozatgyártású, elsőkerék-hajtású modellek között a Nürburgringen.

type r range

Civic Type R a motorsportban

A Civic Type R fejlesztésénél a Honda motorsportban szerzett, egyedülállóan gazdag tapasztalatait kamatoztatták a mérnökök, nem csoda, hogy a versenypályákon is rendkívül sikeresnek bizonyult. A pilóták végsőkig kiaknázták a modellben rejlő lehetőségeket, megannyi futamot és bajnokságot nyerve az évek során.

A Civic Type R különösen sikeresnek bizonyult a túraautó-versenyzésben, holott ezt a sorozatot a világ legkeményebb motorsport-viadalai között tartják számon. Az FK2-es modellt a Hondával hosszú ideje együtt dolgozó JAS Motorsport készítette fel, így a 2013-as Túraautó-világbajnokságot (World Touring Car Championship, WTCC) is megnyerte. A Civic a rendkívüli igénybevétellel járó megbízhatósági versenyeken is bizonyította kiválóságát. Erről árulkodik, hogy a Nürburgringen és a Fuji Speedwayen rendezett  24 óráson is győzedelmeskedett saját kategóriájában.

Mindazonáltal a legnagyobb sikereket a 2015-ben elrajtoló TCR túraautó-kupákon érte el. Az elsőkerék-hajtású, legfeljebb 2,0 literes turbómotorral felszerelt autóknak kiírt versenysorozat rengeteg gyártót vonzott, az FK2, az FK8 és az FL5 TCR-változatai pedig a legsikeresebb autóknak bizonyultak a kupában. A JAS Motorsport által fejlesztett kocsik több mint 500 győzelmet arattak szerte a világon, sorra begyűjtve a konstruktőröknek járó és a nemzeti kupákat. Utóbbit Ausztráliában, Brazíliában, Dániában, Kínában, Németországban, Olaszországban és Spanyolországban is megszerezték.

Persze a Civic már régen letette jegyét a motorsportokban, hiszen elsőként 2002-ben, az EP3-as generáció szerzett aranyérmet a Brit Túraautó-bajnokságban (British Touring Car Championship, BTCC). Igencsak ütőképesnek bizonyult az FK2-s változat is, tekintve, hogy 2010 és 2016 között ötször hódította el a BTCC egyéni és konstruktőri bajnoki címét.

Az éremgyűjtés nem csak az aszfaltos pályákon zajlott, a rali világában szintén megvillantotta tudását a Civic Type R. A JAS Motorsport szakemberei által, az R3-as kategória szabályai szerint épített FN2 a 2011-es Intercontinental Rally Challenge (IRC) kétkerék-hajtású kategóriájában, valamint a 2013-as és a 2014-es Európai Ralibajnokság 2WD-mezőnyében ragadta magához az elsőséget.