A Honda világa

Kezdetét veszi az álom

Megélni az álmokat

Görgetés

Honda-márkalogó.

Miként építette fel Soichiro Honda a márkát?

A motorizált kerékpároktól a sugárhajtású üzleti repülőkig – hetven év az emberiség szolgálatában.

A kezdeti évek

A zseni születése.

1906: Megszületik Soichiro Honda

Soichiro Honda egy kovácsmester fiaként látott napvilágot nem messze a Fujitól. Már gyermekként rajongott a gépekért és sokat segített édesapja kerékpárszervizében. 

1922: Nagy város, éles fények

Soichiro Honda nem fejezte be az iskolát, inkább Tokióba költözött és gyakornokként helyezkedett el egy autószervizben. Hat évvel később visszatért szülőhelyére és saját műhelyt nyitott.

1937: Soichiro Honda első cége

Soichiro azért hozta létre a Tokai Seiki vállalatot, hogy dugattyúgyűrűket gyártson. A társaság gyorsan fejlődött, de a háború alatt két bombatalálat is érte, sőt később földrengés sújtotta. A megtépázott céget végül eladta és Honda Technical Research Institute, azaz Honda Technikai Kutatások Intézete néven újat alapított.

1946: Az első számú Honda

A háború utáni években Japánnak mobilizálnia kellett lakosságát, méghozzá gyorsan és olcsón. Ekkor támadt Soichirónak az az ötlete, hogy leselejtezett generátorhajtó-motorokat épít be kerékpárokba. Meg is tette, így napvilágot láttak az első Honda járművek. Soichirónak csupán annyi dolga maradt, hogy megtalálja a potenciális vásárlókat.

Honda-alkalmazottak a hamamatsui gyár előtt 1948-ban.

Honda-alkalmazottak (és családjaik!) a hamamatsui gyár udvarán 1948-ban.

Egy olajjal töltött parfümös üveg illusztrációja.

Az első autó, amit Soichiro látott egy Ford T-modell volt. A „nagy találkozás” örökre megváltoztatta életét, az olaj illata mint afféle parfüm, úgy bódította el a legendás feltalálót.

1947: Honda Type A

Az eredeti segédmotoros kerékpár tovább fejlődött. Okos, stílusos és népszerű. Pár hónapon belül elkészült a Honda által fejlesztett erőforrás, amit a cég első futószalagján gyártottak sorozatban.

1948: Megszületik a Honda Motor Company

Soichiro Honda megalapítja a vállalatot új üzlettársával, Takeo Fujisawával. Socihiro felel a termékfejlesztésért, Fujisawa pedig a pénzügyeket irányítja. A cég 34 dolgozójának közösek a céljai, és persze az álmai.

1949: Bemutatkozik az első Honda

Az első motorkerékpárt, amelynek minden alkatrészét a Honda fejlesztette D-type néven dobták piacra. A D betű az angol dream, azaz álom szóra utal.

Gyors és globális növekedés

Az 1950-es évek.

1946: Ugrás az első helyre

A Honda Japán legnagyobb motorkerékpár-gyártójává lép elő. Ma a Honda a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója, üzemegységei szerte a világon fellelhetők.

1956: Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!

A vállalat működését a mai napig ez a filozófia határozza meg. – Az egész emberiséget szolgáljuk, így minden termékünket kiváló minőségben, kedvező áron kell kínálnunk – hangzik a jelmondat.

Az első Honda-kereskedés Amerikában.

Az első tengerentúli képviseletet Kaliforniában nyitotta meg a Honda. Csak nyolc ember dolgozott ott, de több ezer motorkerékpárt adtak el havonta.

Honda Super Cub oldalnézetből.

1958: Feltűnik a szupersztár

A Honda Super Cub egy szimpla, megfizethető motorkerékpár a világnak. Szuper mivoltáról árulkodik, hogy a mai napig szerepel a Honda választékában, sőt a világ legnagyobb példányszámban értékesített motorizált járműveként írta be magát a történelemkönyvekbe. Lehet, hogy egyben a legjelentősebb is?

1959: Az amerikai álom

A világ legnagyobb motorkerékpár-gyártója megkezdi termékeinek értékesítését az Egyesült Államokban. Az American Honda Motor Co. A vállalat Los Angelesben indult.

A siker íze

Az 1960-as évek.

1960: Az álomfejtés évei

A kutatási és fejlesztési tevékenységet végző Honda R&D a Honda Motor Company leányvállalataként működik. Akár úgy is hívhatnánk, hogy Soichiro álomgyára.

1961: TT-győzelmek

Soichiro azt mondta, a siker 99 százalék kudarc. Első szereplésünk a Man-szigeti TT-n igen nagy csalódás volt, de nem adtuk fel, sőt! Tovább fejlesztettük gépeinket, majd két évvel később visszatértünk és taroltunk. Ez volt az első alkalom, hogy megízlelhettük a világsikert, amit egy újabb nagy esemény követett: 1965-ben első Formula-1-győzelmünket is megszereztük.

1962: Globális gyártás

A TT-sikereken felbuzdulva a belgiumi Aalstban megnyitottuk első tengeren túli gyáregységünket. Régebben gyártunk Európában, mint gondolná...

1963: Két kerékről négyre

A Honda megkezdi a személy- és teherautók értékesítését. Elindul a masszív T360-as minihaszonjármű gyártása. A különleges S500 érkezésével a sportkocsik piacán is megjelenik a márka.

Háromnegyedes felvétel a Honda RA273 hátuljáról.

Első Formula-1-es versenyautónk a Honda RA271 volt. 1,5 literes, V12-es motorja nem kevesebb, mint 220 lóerős csúcsteljesítményre lehetett büszke. Ma a Honda Collection Hallban tekinthető meg, Tokió, illetve a Motegi versenypálya közvetlen szomszédságában.

Háromnegyedes felvétel a Honda RA273 elejéről.

1964: Honda-sikerek a motorsportban is

Egy évvel azt követően, hogy a Honda megkezdte az autógyártást, a vállalat vezetősége úgy határozott, hogy belépnek a motorsport világába. Megalkottuk saját vázunkat, futóművünket és motorunkat, és 1965-ben – Richie Gintherrel a volánnál – meg is szereztük első trófeánkat.

1967: Egy apró Honda-csoda

Olyan cuki... és olyan okos. Az N360 névre keresztelt városi autót édesen pörgős, léghűtésű erőforrás hajtotta. Ezzel a modellel kezdődtek meg a Honda sikerei a személygépkocsik piacán.

Egy munkával teli évtized

Az 1970-es évek.

1972: A jó autó a jó időben

A kompakt, elsőkerék-hajtású Civic tökéletes autó volt a hetvenes évekre. Tíz generációval és 24 millió eladott példánnyal később még mindig eszményi társ és továbbra is a vásárlók egyik kedvence.

1973: Visszavonulnak az alapítók

Negyed évszázados kőkemény vezetői munka után visszavonul Soichiro Honda és Takeo Fujisawa. A két alapító tanácsadóként segíti tovább a vállalat működését egészen Soichiro 1991-es halálig.

1975: Kérjük, ne dohányozzanak!

A lenyűgöző CVCC motort Észak-Amerikában vezettük be elsőként. Páratlanul hatékony konstrukciójából fakadóan oly alacsony károsanyag-kibocsátásra lehetett büszke, hogy katalizátor nélkül is teljesítette a levegőtisztasági törvényt. Ez maga volt a szenzáció.

Háromnegyedes felvétel az első Honda Civic elejéről.

Egy igazi Honda-ikon: az első Civic. 1972 óta gyártjuk, s már a tizedik generációnál tartunk. A típus bemutatkozása óta több mint 24 millió Civicet adtunk el.

Az eredeti Honda Accord oldalnézetből.

Tulajdonképpen az ős-Accord volt az első háromajtós, középkategóriás modellünk, a Civic kétajtós szedánként kezdte meg pályafutását.

1976: Megállíthatatlan növekedés

Lehull a lepel a Honda első középkategóriás autójáról, az Accordról, amit háromajtós, ferdehátú és négyajtós, szedán változatban rendelhettek meg a vásárlók. Később ötajtós kivitellel bővült a modellcsalád, majd megjelent a Prelude néven forgalmazott kupé.

1979: A hídépítés korszaka

A Honda 15 éves, igen gyümölcsöző együttműködésbe kezd a BL-lel, melynek célja, hogy a vállalatok megosszák egymással technikai ismereteiket, s közösen fejlesszenek, illetve gyártsanak autókat az európai piacra. Ezt újabb megállapodások követték, mindazonáltal megőriztük eredeti szellemiségünket és kompromisszummentes gondolkodásmódunkat.

Egy high-tech megoldások- kal teli évtized

Az 1980-as évek.

1981: Felkerültünk a térképre

Tudta, hogy a világ első térképalapú navigációs rendszerét a Honda fejlesztette ki? A Honda Electro Gyrocatort a japán piacra szánt Accordokba szereltük, több mint egy évtizeddel a GPS bemutatkozása előtt!

1982: Élet a nagy vízen túl

A Honda 1979-ben kezdett motorkerékpárokat gyártani az Egyesült Államokban, majd 1982-ben első japán márkaként készített autókat Amerikában. Az ohiói üzemegység indulását követően Kanadában és Mexikóban is gyárat épített a vállalat.

1986: A legendák születése

Bemutatkozik a Honda első luxusautója és a vállalat – Észak-Amerikában forgalmazott – prémium márkája, az Acura. Ezzel a Honda lett az első japán vállalat, ami különálló, prémium részleget hozott létre.

1989: A híres VTEC

A VTEC rendszerrel megmutathatta a Honda, hogy miként lehet egy motor még erősebb és takarékosabb.

Kép a VTEC erőforrásról.
Honda Acura Legend Coupe oldalnézetből.

Az 1988-as modellévben megjelent az Acura Legend Coupe és benne a szuperkifinomult, hengerenként négyszelepes, 2,7 literes V6-os Honda-motor. Ez a hajtómű jelenős szerepet játszott abban, hogy az Egyesült Államokban élők prémiummárkaként könyveljék el az Acurát.

1988: Honda mesterkurzus az F1-ben

Sem előtte, sem utána nem volt márka ennyire domináns a Formula-1-ben. A McLaren-Hondák 16-ból 15 futamon nyertek, a csapat pedig elhódította a konstruktőrök kupáját. A pilóták között Ayrton Senna bizonyult a legjobbnak, mögötte csapattársa, Alain Prost végzett. Miért nem 16 a 16-ból? Nos, senki sem tökéletes...

Az ikonok évtizede

Az 1990-es évek.

1992: Európának építve

Két új Honda-gyár nyitja meg kapuit az öreg kontinensen. Az angliai Swindonban Accordok készülnek, a törökországi Gebzében Civicek. Ma a swindoni komplexum az ötajtós Civic gyártásának globális központja.

1995: Nincs akadály

Újabb ikonikus Honda érkezik a CR-V személyében. Neve a Compact Recreational Vehicle, azaz kompakt, rekreációs jármű kifejezésből ered, s nem más fűződik hozzá, mint a jelenleg is roppant népszerű SUV-kategória megteremtése. A modell ma is a világ legkelendőbb szabadidő-autója, s roppant közkedvelt 1999-ben bemutatott kistestvére, a HR-V is. Ez utóbbi betűszó a High-Riding Vehicle-re utal, jelentése nagy hasmagasságú jármű.

1998: Boldog születésnapot, Honda!

Úgy döntöttünk, hogy építünk magunknak egy születésnapi ajándékot, ami méltó lezárása az elmúlt fél évszázadnak. Mi más lehetne, mint egy kétüléses sportkocsi? A pörgős S2000 az S500 egyediségét és értékeit mentette át a jelenkorba.

1990: A szupersztár

Színre lép a csodálatos NSX. A Honda első szupersportkocsija új mércét állít az aszfaltszaggatók mezőnyében.

Háromnegyedes felvétel a Honda NSX elejéről vidéki környezetben.
Háromnegyedes légi felvétel a Honda S2000-ről.

Honda S2000 – mi lehetne ennél szebb ajándék az ember 50. születésnapjára?

1999: A jövőbe tekintő Insight

Mérnökeink nem a múltba révednek, hanem a jövőt kémlelik. Első benzines-elektromos hibridünk a hihetetlenül alacsony károsanyag-kibocsátású Insight volt. Nem mellesleg ez volt az első hibrid autó, amit forgalmaztunk az európai piacon.

Robotok és versenyzők

Az ezredforduló.

2000: ASIMO beinteget az ablakon

Elkészül az első ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility). A Honda által fejlesztett humanoid robot egy csapásra ismertté és népszerűvé válik, mondhatni, a Honda egyik leghíresebb celebje lesz...

2001: R mint racing

A Civic Type R nem más, mint egy teljesítményorientált ferdehátú, ami Európában mutatkozott be elsőként. Ismertsége és elismertsége villámgyorsan nőtt, s ma már milliók rajonganak érte a planétán. Azóta három generáció is napvilágot látott, a legutóbbi épp 2017-ben nyűgözte le a szakmát és a vásárlóközönséget.

2002: Újra divat a Jazz

Színre lép az elmés megoldásairól ismert Jazz szupermini. Középre helyezett üzemanyagtartályának köszönhetően páratlanul tágas beltérrel várja utasait, és variálhatóság terén is könnyedén maga mögé utasítja riválisait, hiszen a Honda emberközeli filozófiája (man maximum, machine minimum) alapján készült és Mágikus Ülésrendszerrel kerül a szalonokba.

2003: A fejlesztés élvonalában

A TV-csatornák Európa-szerte sugározni kezdik a Honda „Cog” névre keresztelt reklámfilmet, ami minden idők egyik legsikeresebb és legelismertebb Honda-hirdetésének bizonyul. A középpontban az új, i-CTDi erőforrással felszerelt Accord áll, s azért is fontos a márka történetében, mert ez volt a Honda első saját fejlesztésű dízelmotorja.

Elölről készült felvétel a lépcsőn lefelé sétáló ASIMO-ról.
Közelkép a piros H-ról.

A piros H-t csak a legsportosabb Honda modellek, a Type R sorozat tagjai viselhetik magukon.

2006: A Honda hidrogénhőse

A Honda mérnökei már régen megálmodták a jövőt, melyben hidrogénhajtású, nullemissziós járművek szállítják majd az embereket és a különféle tárgyakat. A 2006-ban leleplezett FCX Clarity jelentős mérföldkő volt a Honda történetében: ez volt az első kereskedelmi forgalomban is kapható, üzemanyagcellás hidrogénautó.

Ma

A Honda továbbra is sorra dönti a rekordokat.

2014: Határ a csillagos ég

A Honda összesített motorkerékpár- és robogóeladásai elérik a 300 milliós darabszámot. És ez még hagyján: egy évvel később megszerezzük 700. (!) motoros GP-győzelmünket.

2015: Öveket bekapcsolni, felszállunk!

Megvalósul Soichiro legmerészebb álma: levegőbe emelkedik az első sorozatgyártású HondaJet. A hat utas szállítására alkalmas, sugárhajtású üzleti repülőgép 2200 km-es hatótávolságra és 782 km/órás végsebességre képes. Ez minden idők leggyorsabb Hondája...

2016: Újabb mérföldkőhöz érkeztünk

Elkészül a 100 milliomodik Honda autó. Vajon Soichiro gondolta volna, hogy ennyi jármű viseli majd nevét?

Honda Jet repül a hegyek felett.
Elölről készül, háromnegyedes felvétel a Nürburgringen haladó Honda Civic Type R-ről.

A Civic Type R minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású szériaautójának bizonyul a Nürburgring Nordschleifén – 7 perc 43,8 másodperc alatt ér körbe.

2017: Fejlett és sportos

A Honda előrukkol a vadonatúj NSX-szel. Az ultramodern szupersportkocsi éppoly vonzó, mint elődje, de hibrid hajtásláncra épül. Mozgatásáról egy V6-os, benzines és három villanymotor gondoskodik. Bemutatkozását követően pár hónappal az NSX is csatlakozik a Civic Type R-hez, tudniillik megdönti kategóriájának körrekordját a németországi Nürburgring Nordschleifén.

2018: 70 éve visz előre az Álmok ereje

Hetvenéves a Honda. Ez bizony szép kor, pláne, hogy oly sok dolog történt. Vajon a következő hét évtized merre visz minket?

A Honda fennállásának 70. évfordulójára készített logó.